Abstract:
یکی از مفاهیم ارزشی در قرآن، مفهوم "خلود"است. این پژوهش با معناشناسی همزمانی مبتنی بر تحلیل روابط همنشینی، جانشینی و متقابلهای واژگان خلود به بررسی مفهوم قرآنی وکشف لایههای معنایی آن میپردازد واژه "خلود" 79" بار در قرآن آمده که" 41" بار در مورد بهشتیان و"38 "بار در مورد جهنمیها است، تقریبا در"30" مورد آن، واژه"خلود" با "ابد"همراه بوده که "3 "مورد آن در مورد خلود ابدی کفار معاند در جهنم میباشد. همنشینی مکرر واژه "ابد"با "خلود"بر لزوم جاودانگی هر دو گروه در بهشت وجهنم تاکید دارد. اما به دلیل همنشینی خلود با مشیت الهی درآیات" 105 تا 108 "سوره هود وآیه "128" سوره انعام وتقابل واژه خلود با واژه"احقاب" در آیه" 23" سوره نبا، امکان خروج مومنین عاصی و کفار غیر معاند از جهنم امکان پذیر است. از نظر صرفی واژگان "خلود" در قرآن بیش تر به صیغه اسم فاعل جمع "خالدون، خالدین " آمده که نشان میدهد، دستگاه خلود بهشتیان مثبت، پویا، حمع گرا و دستگاه خلود جهنمیها منفی، ایستا و ایمان گریز است. نگاه اصلی قرآن به خلود، این است که دروازه ایمان به روی انسان گشوده شود تا از عذاب جهنم رهایی و به بهشت دست یابد.
One of the value concepts in the Qur'an is the concept of "khulud". This study examines the Qur'anic meaning and discovers its semantic layers with the simultaneous semantics based on the analysis of the relations of companionship, substitution and reciprocity of the words Khulud. The burden is on the people of Hell, in about 30 cases, the word "eternity" is associated with "eternity", and in "3" it is about the eternal eternity of the disobedient infidels in Hell. Khulud "emphasizes the necessity of immortality of both groups in heaven and hell. But due to the companionship of Khulud with the divine providence in verses" 105 to 108 "of Surah Hood and verse" 128 "of Surah An'am Therefore, it is possible for the disobedient believers and disobedient infidels to leave hell. The hegemon and the system of hellfire are negative, static and apostate.The main view of the Qur'an on holiness is that the gate of faith is opened to man to get rid of the torment of hell and reach paradise.
Machine summary:
نگاه اصلي قرآن به خلود ، اين است که دروازه ايمان به روي انسان گشوده شود تا از عذاب جهنم رهايي و به بهشت دست يابد.
قرآن، جهنم ،خلود، معناشناسي ،همنشين ها،جانشين ها ، متقابل ها عنوان مقاله (English) ١-مقدمه مسأله اصلي اين پژوهش در باره هميشگي بودن حضور در دوزخ (ابديت ) يا زمان دار بودن (مدت طولاني) است ، اگر حضور در دوزخ ابدي باشد، نوميدي سراسر وجود آدمي رادربرمي گيرد واميد به اصلاح در او کم رنگ مي گردد،ولي چنان چه حضور در دوزخ واکاوي مفهوم خلود در جهنم با رهيافت معناشناسي همزماني زمان دار (مدت طولاني) باشد،اميدواري به زندگي،توفيق توبه ،از ميان رفتن نوميدي،انجام خدمات اجتماعي،آرامش در زندگي،افزايش ايمان به رحمانيت الهي وجز اين امور در انسان شکل مي گيرد.
در اين باره پايان نامه و مقالاتي نوشته شده است که از آن ميان مي توان اين موارد را برشمرد: مقاله معناشناسي خلود در جهنم بر محور همنشيني، مقاله نقد وتحليل معناشناسانه واژه "خلود" در قرآن کريم با تاکيد بر ديدگاه معتزله واشاعره ، مقاله خلود وجاودانگي در بهشت وجهنم از منظر قرآن کريم ، مقاله " الگوي تفکر قرآني بر اساس معناشناسي همزماني" ، مقاله " بررسي تطبيقي معاد در قرآن وعهدين " ،پايان نامه معناشناسي توصيفي "خلود"در قرآن کريم ،دانشگاه الزهراء.
خلود در جهنم براي گنهکاران دائمي است يا گروهي پس از پاکسازي وارد بهشت مي گردند؟ ١-٣-فرضيه اصلي پژوهش بر اساس شبکه معنايي واژگان همنشين ،جانشين ومتقابل هاي خلود در جهنم ،معناي مستنبط از آيات قرآن دلالت بر مدت طولاني حضور در دوزخ ،نه جاودانگي را دارد واين برداشت ،فرضيه اصلي پژوهش را تشکيل مي دهد.
واژه "أبد" در اين آيه به معناي استمرار نامحدود است ؛ در"خالدين فيها أبدا"مدتي طولاني درآن(جهنم )مکث کنند.