Abstract:
اگر سیاست را به صورت تاکسیدرمی شده از احساسات خالی کنیم، واقعاً چیزی از سیاست باقی نمیماند؛ زیرا عقلانیت و احساسات درهمتنیده هستند. یکی از حوزه هایی که احساسات در آن تأثیرگذار هستند، «قدرت نرم» است. با این تفاسیر، نوشتار حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که چه نسبتی میان تهییج و مدیریت عواطف و احساسات و قدرت نرم وجود دارد؟ فرضیه پژوهش بر این گزاره استوار است که: باتوجه به اینکه یکی از اصلیترین مؤلفههای قدرت نرم، پشتوانه مردمی حکومت است، یکی از کارکردهای مهم احساسات و عواطف، تقویت قدرت نرم حاکمیت و متعاقباً افزایش اقتدار ملی و بین المللی نظام سیاسی حاکم است. هدف اصلی از این پژوهش ارائه رویکردی اسلامی از مدیریت عواطف توسط پیامبر(ص) و امیرمومنان(ع) است، تا دولتمردان با تأسی از این بزرگواران، قدرت نرم حاکمیت را افزایش دهند. طبق یافتههای پژوهش که مبتنی بر روش اسنادی است، ازجمله راههایی که حاکمیت میتواند پشتوانه مردمی خود را ارتقاء بدهد، مسئله تهییج و مدیریت عواطف و احساسات مردم است. این پژوهش با بررسی عملکرد حکومت نبوی و علوی روشن ساخت که پیامبر خدا(ص) و امیرمومنان(ع) در عرصههای سیاسی- اجتماعی مختلف ازجمله در روابط بینالملل، در مقام احتجاج، در مواجهه با دشمنان، در مقام امربهمعروف و نهیازمنکر و در امورات جنگی عواطف مردم را در مسیر صحیح، مدیریت کردهاند.
If we consider politics as a taxidermy and empty it of passion, excitement and emotion, there is really nothing left of politics; Because rationality and emotion are intertwined. One area in which emotions are influential is "soft power." With these interpretations, the present article seeks to answer the question that What is the relationship between arousal and management of emotions and soft power? The research hypothesis is based on the statement that: Given that one of the main components of soft power is the popular support of the government, One of the important functions of emotions is to strengthen the soft power of the government and consequently to increase the national and international authority of the ruling political system. The main purpose of this study is to present an Islamic approach to the management of emotions by the Prophet (PBUH) and Amir al-Mu'minin (AS). To increase the soft power of the government by establishing these nobles. The method of the present research is based on the purpose, theoretical and developmental and based on the nature and method, "documentary". According to the research findings, one of the ways in which the government can increase its popular support is It is a matter of stimulating and managing the emotions and feelings of the people. This study examined the performance of the Prophetic and Alawite rule and clarified that the Prophet (PBUH) and Amir al-Mu'minin (AS) in various socio-political areas, including international relations, as a protest, in the face of enemies, as a famous commandment and prohibition. In denial and in war, they have managed the emotions of the people in the right direction.
Machine summary:
بـا ايـن تفاسـير، ايـن نوشتار به دنبال پاسخ به اين پرسش است که چه نسـبتي ميـان تهيـيج و مـديريت عواطف و احساسات و قدرت نرم وجود دارد؟ فرضيۀ پژوهش بر اين گـزاره اسـتوار است که باتوجه بـه اينکـه يکـي از مؤلفـه هـاي اصـلي قـدرت نـرم پشـتوانۀ مردمـي حکومت است ، يکي از کارکردهاي مهم احساسـات و عواطـف تقويـت قـدرت نـرم حاکميت و متعاقبا افزايش اقتدار ملـي و بـين المللـي نظـام سياسـي حـاکم اسـت .
يافته هاي مقالۀ «تحليل رهبري امام خميني در جنگ تحميلي از منظر جامعـه شناسـي احساسات » (۱۳۹۶) به خامۀ علي کريمي مله و رضا گرشاسبي حاکي از آن است که امـام خميني از رهگذر نفوذ و قدرت نرمي که در بين مردم داشتند، بر اساس رويکردهايي چون الهي دانستن جامعۀ نوبنيـاد، اميـد بـه بهـره منـدي از امـداد غيبـي، خـوف انگيـزي مثبـت ، نعمت پنداري جنگ ، محتوم انگاري پيروزي، توانايي و غرور، اميد و اطمينان خاطر، هويت ، تعهد و هم بستگي جمعي، به انتقام گيري، خشـم و نفـرت انگيـزي مضـاعف دامـن زدنـد و بدين سان آنان را به کنش جمعي تدافعي در مقابل رژيـم بعثـي و درنهايـت کسـب پيـروزي غيورانه رهنمون شدند.
منـابع قـدرت نـرم اعـم از منـابع تأثيرگذار مستقيم بر جامعۀ هدف است و شامل منابعي هم ميشود که به اصلاح رابطۀ فرد و خدا ميانجامد؛ که در نتيجۀ آن تأثيرگذاري بر دشمن يا عدم تأثيرپـذيري از دشـمن توسـط خداوند و با وعده او انجام ميپذيرد (خوش فر و ديگران ، ۱۳۹۸: ۲۹۰) در همين راستا و باتوجه به نقش مهم عواطف و احساسات در قدرت نرم ، بايد گفت کـه در نظام تربيتي اسلام ، «عاطفه » از جهت همراهي با «عقل » و «اراده » اهميت بيشتري دارد و اين دو براي هدايت و کنترل آن هـا برنامـه ريـزي شـده اسـت .