Abstract:
یدخل البحث الی شعر المتنبی من زاویة بلاغیة محورها الرئیس صورة التشبیه فیبدأ بمقدمة ثم بمهاد نظری تاصلی موجر قدر الامکان ،وفی هذه الاثناء تعرف الصورة الشعریة علی نحو عام ودائرة المشابهة ثم صورة التشبیه علی نحو خاص و ینتقل البحث بعد ذالک لبتحرک فی المساحة الابدعته الکبری ای فی محال الدراسة التطبیقیة لشعر المتنی و هنا بتخیر الباحث القصائد المعروفة ب(الکافوریات) ، ویحدد تیمة (اللون) داخل تلک القصائد و یجری مقاربته الاحصائیة، ویعقب ذلک استنطاق نمتذج من صور التشبیه المتحققة و عملیة القراء التحلیلیة انطلق من النص نحو قاءاته و هی بذلک تعالق بین الداخل - الخارج النصی بما تتیحه امکانات لغة الشاعر . وإثر القراءة الحدسیة التلیلیة تتجلی شعریة النص بوصفه کلا فنیا متفاعلا، و تختتم الدراسة بخاتمة تکثف نتائج البحث
This piece of research handles al-Mutannabi's poetry from the rhetorical
perspective that basically focuses on the parameter of the analogy. It
commences with an introduction, followed by concrete telegraphic theoretical
survey during which the poetical image acquires a global definion, and the circle
of similarity next to analogy a specific implication. Afterwards, this research
moves to mobilise within the broadened creative atmosphere; i.e. the applied
study of al-Mutannabi's poetry. Here, the research selects those poems known
as Kafouriyyatk and identifies the microtext of colour within those poems. He
pursues the statistical approach that has been followed by varieties of the
traceable images of analogy. However, the process of analytical reading springs
from the text toward its horizons; thus, it intermingles the textual inside-outside
in asmuch as it is allowable by the poet's language. In the light of the analytical
intuitive study, the poeticality of the text emerges as one effectively artistic
unity. It closes with a conclusion that encompasses the findings of the research.