Abstract:
سعدی پروردۀ مکتب اشاعره است و به راحتی میتوان تأثیر کلام اشعری را در آثار سعدی مشاهده کرد. تأثیر قضا و قدر بر سرنوشت، تأثیر ذات و جوهره بر اعمالی که از انسان سر میزند، و بیتأثیر بودن تربیت بر تغییر روحیات و اخلاقیات فرد، در جای جای کلیات سعدی به چشم میخورد. علاوه بر مضامین بسیاری از این دست، مضمون شایع دیگری نیز در غزلیات و اشعار عاشقانۀ سعدی دیده میشود با این مفهوم که عشق امری بیاختیار و عقلگریز است و در برابر عشق نمیتوان تاب آورد یا دست به انتخاب و تدبیر زد؛ یعنی اندیشۀ جبر بر اشعار عاشقانۀ سعدی نیز غلبه دارد و این سؤال مطرح میشود که آیا این جبر برخاسته از همان کلام و تربیت اشعری است، یا صرفاً محملی برای خلق یک مضمون ادبی. با بررسی دقیقتر کلیات سعدی به این نتیجه میرسیم که تأثیرگذاری کلام اشعری بر سعدی چنان نیست که او را گرفتار جبرگرایی کرده باشد؛ سعدی انسانی آزاده و روشنفکر است و علی رغم همعصران خود، به جبر مطلق اعتقادی ندارد؛ در نتیجه مضمون بیاختیاری انسان در عالم عشق صرفاً یک مضمون هنری است و سعدی از آن برای بیان قدرت عشق استفاده کرده است.
Sa'di is a product of the Ash'arite school and one can easily see the influence of Ash'arite theology in Sa'di's works. The effect of fate and predestination on destiny, the effect of essence on the actions of human beings, and the ineffectiveness of education on changing one's spirits and morals can be seen everywhere in Sa'di's poems. In addition to many of these themes, there is another common theme in Sa'di's lyric poems and love poems, with the concept that love is involuntary and irrational, and love cannot be tolerated or chosen. That is, the idea of determinism also dominates Sa'di's love poems, and the question arises as to whether this determinism arises from the same Ash'arite theology and upbringing, or merely a means to create a literary theme. A closer look at Sa'di's generalities of poetry leads us to the conclusion that the influence of Ash'ari's theology on Sa'di is not such that it has caught him in determinism; Sa'di is a free and intellectual human being and, despite his contemporaries, he does not believe in absolute determinism; As a result, the theme of human incontinence in the world of love is merely an artistic theme, and Sa'di has used it to express the power of love.