Abstract:
نمایشنامه ادیپ شهریار، یکی از مشهورترین نمایشنامههای تاریخ ادبیات نمایشی جهان است. این تراژدی در قرن پنج ق.م در یونان باستان به قلم سوفوکلس پدید آمده است. ادیپ شهریار را به عنوان یک نمونه تمام عیار تئاتر یا تراژدی ارسطویی میدانند. این اثر از زوایای متعددی از جمله روانشناسی، جامعه شناسی و نقد ادبی تحلیل و بررسی شده است. ساختارگرایی به عنوان یک روش نقد و تحلیل متون ادبی تأثیر عمیقی بر تاریخ ادبیات گذاشته است. ولادیمیر پراپ با تمرکز بر ادبیات فولکلوریک و افسانههای عامیانه، در پژوهشی موسوم به ریختشناسی قصه پریان، روش جدیدی برای تفسیر و واکاوی ساختار قصه و روایت مطرح کرد. روش پراپ بر عملکرد شخصیتها و خویشکاری آنها است. او در نظریه اش هفت شخصیت تکرارشونده را بر اساس عملکردهایشان معرفی میکند. ادیپوس به عنوان قهرمان تراژدی به سبب اعمالش، مرتکب گناهی بزرگ میشود و از جایگاه رفیعش سقوط میکند و تباه میشود. به نظر میرسد شخصیت ادیپ شهریار براساس الگوی پراپ درباره شخصیتهای تکرارشونده قابل تحلیل است. در حقیقت پژوهش حاضر که به روش توصیفی-کیفی و با استناد به منابع کتابخانهای و مطالعه متون پدید آمده است، تلاش دارد نشان دهد تکتک شخصیتهای مورد نظر پراپ در تحلیل ساختاگرایانهاش، خود ادیپوس هستند یا به عبارتی دیگر شخصیت ادیپوس به گونهای است که تمام شخصیتهای پراپ را در خود دارد. در این پژوهش با تکیه بر روش پراپ در تحلیل ساختاری روایت و شخصیت ادیپوس به عنوان عنصری سازنده در نمایشنامه، به پرسشهای تحقیق پاسخ داده شده و نتایج به دست آمده ارائه گردیده است.
Oedipus Rex's drama is one of the most famous plays in the history of dramatic literature in the world. This tragedy originated in the fifth century BC in ancient Greece by Sophocles. Oedipus the Prince is considered a perfect example of Aristotelian theater or tragedy. This work has been analyzed from several angles, including psychology, sociology, and literary criticism. Structuralism as a method of critique and analysis of literary texts has profoundly impacted the history of literature. Focusing on folklore and folklore, Vladimir Propp proposed a new way to interpret and analyze storytelling and narrative structure in a fairy tale morphology study. Propp's approach is based on the performance of the characters and their selfishness. In his theory, he introduces seven recurring characters based on their actions. Oedipus commits a great sin because of his deeds, falls from his lofty position, and is ruined. It seems Oedipus the Prince can be analyzed based on the prop model of repetitive characters. The present study is based on descriptive-analytical methods based on library sources and study of texts. It tries to show that each of the characters that Propp is looking for in his structuralism analysis is Oedipus himself, or in other words, Oedipus is such that all It has Propp characters. In this research, relying on the Prop method in the structural analysis of the narrative and the character of Oedipus as a constructive element in the drama, the research questions have been answered, and the results have been presented