Abstract:
نثر مصنوع و فنّی، نثری است که بر آرایشهای کلام و زیباییهای سخن استوار است. نویسندگان نثر مصنوع، به توصیف و تصویر طبیعت و الگوبرداری از صحنه ها و اشیای طبیعی توجّه بسیاری نشان میدهند. در میان توصیفات متنوع و رنگارنگ از طبیعت، توصیف منظرۀ دمیدن صبح و فرارسیدن شب درخششی خاص دارد. مسألۀ اصلی این پژوهش، آگاهی از نحوۀ تصویرپردازی و کیفیّت استفادۀ نویسندگان متون کلیلهودمنه و مرزباننامه از تصاویر طلوع و غروب است. یافتههای این پژوهش توصیفی- تحلیلی نشان میدهند که در هر دو اثر، فراوانی تصاویر طلوع بیشتر از غروب است که این امر نشاندهندۀ توجّه روانی نویسندگان به نور و روشنایی و گریز آنها از ظلمت و تاریکی است. تصاویر برونگرا، حسی و ملموس هستند. فراوانی تصاویر طلوع و غروب در مرزباننامه، بیشتر از کلیلهودمنه است. نصرالله منشی به عنصر زمان توجّه داشته، امّا کمتر آن را به تصویر کشیده است. همچنین در مرزباننامه بین تصاویر و محتوای داستان تناسب وجود دارد، امّا در کلیله ودمنه اینگونه نیست.
Artificial prose and technical is a prose that is based on the archetypes of speech and the beauty of speech. The writers of artistic prose illustrate the description and image of nature and the imitation of scenes and objects of nature .Among the varied and colorful descriptions of nature, the scenes of the sunrise and sunset have a special prominence .The main issue of this research is to know how to visualize and the quality of the writers' use of sunrise and sunset images in the texts of Kalelah and Damnah and Marzban-Nameh. The findings of this study show that in all two effects, the frequency of sunrise images is greater than sunset, which reflects the authors' psychological attention to light and brightness and their escape from darkness and darkness. Outward images are sensory and tangible. The abundance of sunrise and sunset images in Marzban-Nameh is nobility more than Kalelah and Demnah. Nasrallah Monshi paid attention to the element of time, but less decade it. Also, there is a fit between the images and the content of the story in Marzban-name Mail, But it's not in Kalelah and DemnahAbstractArtificial and technical prose is prose that is based on the arrangements of words and the beauties of speech. The authors of artificial prose pay a lot of attention to the description and image of nature and the imitation of natural scenes and objects. Among the various and colorful descriptions of nature, the view of the morning blow and the arrival of night has a special glow. The main issue of this research is the knowledge of the method of illustration and the quality of the use of the images of sunrise and sunset by the authors of the texts of Kelileh and Demneh and Marzbannameh. The findings of this study show that in both works, the frequency of images of sunrise is more than sunset, which indicates the authors' psychological attention to light and light and their escape from darkness and gloom. Images are extroverted, sensory and tangible. The frequency of images of sunrise and sunset in Marzbannameh is more than Kelileh and Demneh. Nasrullah Munshi paid attention to the element of time, but portrayed it less. There is also a correspondence between the images and the content of the story in the border letter, but this is not the case in Kelileh Woodman.Keywords: Kelileh and Demneh, Marzbannameh, Image, Sunrise and Sun
Machine summary:
بايد افزود كه اين نگاه، بيتاثیر از نگرش ديني كه خداوند را نور ميداند يا حكمت خسرواني كه مبتني بر مستنير بودن حيات از منشأ نور هست و نيز با تفكرات زرتشتي كه در تقابل نور و ظلمت جانب نور را ميگيرد، پيوند دارد: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} تشبیه شب به سیاه مار، تشبیهی بلیغ است و مفاهیمی چون پليدي، ترس و وحشت را به ذهن متبادر میکند و این خوف و وحشت با فضایی که بر داستان حاکم است تناسب دارد؛ اما واژۀ مهره كه یادآور جايگاه مهر و محبت مهرة مار نيز هست، در ترکیب تشبیهی با خورشید، پسنديدگي را براي آفتاب رقم زده و در كنار ترکیب استعاری دهان مشرق كه زايش نور و رو به روشنی داشتن و پيروزي را القا ميكند، تفألی شايسته براي داستان آفريده و ارتباطي درخور با موضوع حکایت ايجاد كرده است.
در نمونة ديگر، شب به شتري پركينه و صعب، تشبيه شده و اخترسوز شدن ستارگان به گشوده شدن زنگ و زنگوله از شانههاي اين شتر بدخلق مانند كرده است و پيداست كه اين تصوير، فاقد نگرش مثبت است و تحقيري براي شب بهحساب ميآيد: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در این نمونه تناسب کامل میان تصویر طلوع آفتاب و محتوای داستان وجود دارد.
{مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در این تشبیه صریح که تصویر طلوع آفتاب است، آسمان به تتق اطلس و آفتاب به طراز زرکشیده كه تصويري مثبت از آفتاب ارائه میکند، مانند شدهاست.