Abstract:
سخن از ساختار زبانی سورهی حمد جدا از مسایل گستردهی تفسیری که در تاریخ فرهنگ دینی پررنگ و ارج است، جستاری روشمند را با رویکردهای نوین در حوزهی زبان و ادب ارایه مینماید. خاستگاه این روش همانجایی است که بهجای تفصیل، اجمال را برمیگزیند و بهجای ساختارهای انتزاعی و ذهنی از هندسهی حسی و عینی پرده برمیدارد؛ یعنی بنای این نوشتار بر اساس طرحی از سه حوزهی سپاس و ستایش و نیایش است که قطعا در ساختار زبانی سورهی حمد دیدنی و آموختنی است. بیگمان با روشنشدن پیکرهی زبانی سورهی حمد دلایل برتری و نیکومنظری این سوره و پایگاه آن در گفتمان دینمدارانه و نقش بیبدیلش در راز و نیاز و نماز آشکارتر میگردد. نخستین تجلیگاه این هندسهی زبانی در آیهی تسمیت یا بسم اﷲ الرّحمن الرّحیم است که سپاس یزدان با نیایش درهم میآمیزد و گفتار و رفتار دینباوران را سامان میبخشد. شش درنگ این مقاله همه پیرامون شرح سه ضلع اثرگذار در بافتار معنایی و زبانی سورهی حمد است کهیک بهیک در چهارچوب اندوختههای زبان عرفان و عرفان زبان از راه میرسند و ادبپژوهان را مخاطب خویش قرار میدهند.
Discussion on the linguistic structure of Surat Al-Hamd rather than being the extensive interpretation issues which are highlighted in the history of religious culture, presents a methodological inquiry with new approaches to the field of Language and Literature. The origin of this method is that of which that selects brevity instead of detail, and instead of subjective and abstract structures, discloses a sensual and objective geometry; i.e., the basis of this article has been derived from a plan for three areas of gratitude, praise and prayer, which is definitely learnable and spectacular in the linguistic structure of Surat Al-Hamd. Certainly, by clarifying the linguistic structure of Surat Al-Hamd, the reasons for the supremacy and conspicuousness of this Surat, and its base in the religious discourse and its incomparable role in devotions and prayers become more apparent. The first manifestation of this linguistic geometry is in the verse of Tasmiyat or Bismillah al-Rahman al-Rahim, in which God's gratitude with praise are intertwined to direct the speech and behavior of believers. Six parts of this essay are all about three sides of semantic and linguistic context of Surat Al-Hamd, which are arranged one by one in the framework of resources of the language of mysticism and the mysticism of the language, and it places the literary researchers as its audience.