Abstract:
هدف: محققان در پژوهش حاضر به بررسی موانع تاثیرگذاری دروس معارف بر دانشجویان ـ با درنظر گرفتن عامل حقارت اجتماعی و بحران هویت ـ پرداختند ومیزان ارتباط دروس معارف با عوامل مذکور را سنجیدند. روش: روش تحقیق در این پژوهش ترکیبی، در بخش نظری به شیوۀ بررسی نظریات روانشناسی اجتماعی و جامعهشناسی، بصورت اسنادی وکتابخانهای و در بخش کمّی، توصیفی (از نوع پیمایشی) است؛ که بر اساس نمونهگیری احتمالی،250 نفر از دانشجویان رشتههای مختلف دانشگاه آزاد تهران مرکز ـ بصورت مساوی دختر و پسر ـ به شیوۀ هدفمند و با استفاده از پرسشنامه مورد آزمون قرار گرفتند. یافتهها: موانع تاثیرگذار بر دروس معارف، شامل سه بعد: 1. ضعف در هویتسازی (عدم توجه به نیازسنجی و الگوی حقارت اجتماعی)، 2. ضعف در ارزشگذاری و اقناع مخاطب، 3. ضعف در نوآوری و جذابیت، بوده؛ که برای هرکدام پیشنهاداتی ارائه شده است. نتیجهگیری: توجه به نیازمندیهای روانشناختی و جامعهشناختی، نوآوری و خلاقیت در چارچوب اندیشهها و ارزشهای اسلامی، ارزش دادن به علوم انسانی بومی و تقویت بینش دانشجویان و محققان؛ استقبال از رویکردهای نوین در تدریس دروس معارف؛ میتواند موانع تاثیرگذاری دروس معارف بر دانشجویان را کمرنگ سازد.
Objective: The present study investigates the barriers to the impact of education courses on students considering social inferiority factor and identity crisis and assesses the relationship between education courses and the mentioned factors.Method: The method used in this combined research is theoretical in the way of studying social and sociological theories in the form of documents and libraries and in the quantitative section is descriptive (survey type). Based on probability sampling, 250 students from different universities The Tehran Azad Center - both boys and girls - were tested in a targeted manner using a questionnaire. Findings: Barriers affecting education courses include three dimensions: 1. Weakness in identity building (lack of need assessment and social inferiority model), 2. Weakness in audience evaluation and persuasion, 3. Weakness in innovation and attractiveness, which are for each Suggestions have been made. Conclusion: Paying attention to psychological and sociological needs, innovation and creativity within the framework of Islamic ideas and values, valorizing the native humanities and reinforcing the insights of students and researchers; Make.
Machine summary:
روش : روش تحقیق در این پـژوهش ترکیبـی ، در بخـش نظری به شیوۀ بررسی نظریات روانشناسـی اجتمـاعی و جامعـه شناسـی ، بصـورت اسـنادی و کتاب خانه ای و در بخش کمّی ، توصیفی (از نوع پیمایشی ) است ؛ کـه بـر اسـاس نمونـه گیـری احتمالی ، ٢٥٠ نفر از دانشجویان رشته های مختلف دانشگاه آزاد تهران مرکز ـ بصورت مسـاوی دختـر و پسـر ـ بـه شـیوۀ هدفمنـد و بـا اسـتفاده از پرسشـنامه مـورد آزمـون قـرار گرفتنـد.
(شـولتز؛ ١٣٨٤؛ (148-149 نگارنده در پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری خود با استفاده از نظریۀ آدلر در حوزه روان شناسی اجتماعی موفق به ارائه الگویی نظری ، برای تئوریزه کردن علل وقوع انقـلاب هـای سیاسی ـ اجتماعی شد که در آن دو تحقیق ؛ این الگو، «ارادۀ معطوف به هویت » نـام گرفـت ؛ و این دو تحقیق دانشگاهی موفق به اثبات این مهـم شـدند کـه سرمنشـاء تمـامی انقـلاب هـا در درجۀ اول وقوع «حقارت اجتماعی ِ» ناشی از «بحران هویت » در یک جامعه اسـت ؛ در بررسـی نظریـات آدلـر و انطبـاق آن بـا نگـاره هـای موجـود پیرامـون بسـیاری از انقـلاب هـا بـه ایـن اعتقاد می رسیم که هرگاه یک یا چند عامل در جامعه رفته رفته جامعه را در وضعیتی قرار دهـد کــه ارکــان و ســتون هــای ســازندۀ «هویــت ملــی » جامعــه مخــدوش شــود، آن جامعــه بــه «حقارت اجتماعی » مبتلا می شود؛ این پدیده در میان نخبگـان اجتمـاعی و تـوده هـای عمـومی رفتاری متفاوت را بجای خواهد گذاشت ؛ به طوری که تـوده هـای عـوام ، بـا ورود بـه مرحلـۀ حقارت اجتماعی به «خوداجنبی پنداری » مبتلا شده و سپس مرحلۀ «هراس اجتماعی » در آن هـا آغاز می شود؛ اما در حوزۀ نخبگان ، جامعه به «شکاف نخبگان » مبتلا می شود و این شکافت بـه تولید مضاعف «هراس اجتماعی » دامن می زند.