Abstract:
فضای گفتمان ازجمله کلیدیترین عناصر موجود در انتقال مفاهیم در هر متن نمایشی است. این مقاله بر آن است به این پرسش پاسخ دهد که استعارهها چگونه میتوانند زمینة گفتمان دربارة مسائل اجتماعی و تاریخی باشند و چه کارکردی در نمایشنامه بهمنزلة یک فرم زبانی دارند. بر این اساس از نظرات جورج لیکاف و زولتان کوچش استفاده کرده و نشان دادهایم که چگونه استعارههاء که ریشه در زبان و فرهنگ دارند, به شکلگیری فضای گفتمان کمک میکنند. لیکاف و کوچش فضای گفتمان را حاصل تعامل میان ذهنء بدن و بافت فرهنگی که کنشگران در آن حضور دارند. میدانند. بنابراین» در یک متن نمایشی ما با ترکیبی از تعامل میان ذهن نویسنده و مخاطب و همچنین» تجربهها و انتزاعهای جسمی و ذهنی هر دو روبهرو هستیم. همچنین, بافتی که در آن نمایشنامه شکل میگیرد و بافتی که در آن نمایشنامه فهم میشود عنصری اساسی است. نتایج بهدست آمده در این مقاله نشان میدهد که اکبر رادی با استفاده از استعارهها و زمینههای فرهنگی و تاریخی متن» فضای گفتمانی چندگانه و استنباطی را در نمایشنامة افول پدید آورده است. به این شکل که در یک سطح با استعارههای زبانی روبهرو هستیم که در ساختار متن (دیالوگهاء اتمسفر و شخصیتپردازی) عمل میکنند و در سطح بالاتر با استعارههای مفهومی روبهرو هستیم که از طریق برقراری روابط میان عینیت نمایشنامه و تجربههای مخاطب عمل میکند و فضای گفتمان متن را در فضای ذهن مخاطب ادقام و فضای گفتمان تازهای را پدید میآورد.
Discourse space is a key element in conveying concepts in a play text. This article will
look forward to answer this question how metaphors could be used in discourse about
social and historical problems and their usage in play texts as a linguistic form. Hence
we will use George Lakoff and Zoltan Kovecses views and then we will show how
metaphors which are the building blocks of Language and Culture, are used to help
form the discourse space. Lakoff and Kovecses look to discourse space, as a result of
interaction between mind, body and type of the culture that interactors live within.
Hence in a play text, we will face a complex interaction between writer’s / audience
mind in one hand, and experience and physical and mental abstraction on the other
hand. Also the context where the play text is formed in, and the context where it is
comprehend, are the key elements. This article will show how by using metaphors and
cultural and historical contexts, Akbar Radi has managed to create a complex and
deductive discourse space in Ofool text. So at first, we are facing linguistic metaphors
which act in text structures (dialogues, atmospheres and characterizations), and in
higher level, we are facing conceptual metaphors which act by making connection
between play text origination and audience experiences that merge contextual
discourse space into audience mind space which will result in a new discourse space.