Abstract:
در بازنمایی جهانِ واقع، بسته به اینکه محاکات معطوف به امر زمانمند یا امر ایستا باشد، میتوان ساحت ویژهای از هستی را، در معنای عام آن، به تصویر کشید. بر این اساس، هدف از انجام این پژوهش پس از تعریف مقدماتی میتوس و دایانویا به مثابۀ موضوع محاکات، طرح این نکته است که چنانچه محاکات متوجه امر ایستا باشد، چه تمهیداتی در بازنمایی هنری/ ادبی به کار میرود. در همین راستا، کوشیده میشود ضمن تبیین ویژگیهای موضوع محاکات، فضای غالب اثر هنری، مشخصۀ پدیدار بازنماییشده، و سبک غالب بازنمایی را نیز مشخص کنیم. در این بررسی مشخص میشود تطابق و تناظر امر بازنماییشده با جهان واقع قابل فروکاستن به یک رابطه تطابقِ متناظر نیست. در واقع محاکات از سویی مبتنی بر بازنمایی ماده و از سویی دیگر مبتنی بر بازنمایی صورت یا فرم پدیدارهای جهان است. بنابراین امر بازنماییشده ممکن است یا بهواسطۀ اصل تطابق و یا بهواسطۀ اصل همسانی رابطهای مبتنی بر الف) اینهمانی یا ب) همسانی با پدیدارهای جهان برقرار کند. بدیهی است اتخاذ چنین نگرشی در باب موضوع محاکات قابلیتهای تئوریکِ نظریه محاکات را به مثابه نگرشی جامعتر افزایش خواهد داد و بنابراین توان تحلیلی آن را در واکاوی ژانرهای ادبی تقویت خواهد کرد.
In the representation of the real world, depending on whether the imitation focuses on the temporal or the static phenomenon, a particular facet of being, in its general sense, can be depicted. Accordingly, the purpose of this study, after the preliminary definition of Mythos and Dianoia as the object of mimesis, is to suggest what devices are used in artistic/literary representation in case the imitation is directed to the static phenomenon. In this regard, while explaining the characteristics of the object of imitation, we try to determine the dominant atmosphere of the work of art, the characteristic of the represented phenomenon, and the dominant style of representation. This study shows that the relation of the thing represented to the real world cannot be reduced to a mere corresponding relation. In fact, imitation on the one hand is based on the representation of matter and on the representation of the form of the phenomena on the other hand. Thus, the thing represented may establish relations based on (a) similarity or (b) homology to phenomena, either by the principle of correspondence or homogeneity. It goes without saying that adopting such an approach to the object of imitation promotes the theoretical capabilities of mimesis theory as a more comprehensive approach and thus strengthen its analytical power in the analysis of literary genres.