Abstract:
در سلسله تحقیقات و نقدهای روانشناختی آثار صادق هدایت، مسألۀ مادر شرور در قالب شخصیتهای متنوع داستانی او مطالعۀ مستقلی میطلبد. اصطلاح «مادر شرور» برآمده از وجه دوگانۀ کهنالگوی مادر در روانشناسی اسطورهگراست که با نظریههای فروید و یونگ و شاگردانشان در قلمر مطالعات علوم انسانی کاربرد پیدا کرده است. هدایت در رمان «بوف کور» با شخصیت سیال مادر راوی (عمۀ راوی/دختر عمۀ راوی)، در داستان کوتاههای سه قطره خون با شخصیت رخساره (زن شرور)، آبجیخانم با شخصیت مادر آبجی، زنی که مردش را گم کرد با شخصیت مادر زرینکلاه و خود زرینکلاه، و در دو داستان چاپ نشدهاش با شخصیت مادر عنکبوت و مادر مرد مقتول، مادر شرور و تبعات حضورش را در زندگی شخصیتهای اصلی داستانهایش به تصویر کشیده است. از این روی مقالۀ حاضر با روش توصیفی تحلیلی، قصد دارد به قدرت تأثیر مادر شرور در نکبتبار بودن سرنوشت شخصیتهای آثار هدایت(عقدۀ مادر، روانپریشی، خودکشی، دیگرکشی) بپردازد.
In the series of research and psychological critiques of Sadegh Hedayat's works, the issue of the evil mother in the form of his various fictional characters requires an independent study. The term "evil mother" derives from the dual aspect of the mother's archetype in mythological psychology, which has been applied to the field of humanities studies by the theories of Freud and Jung and their students. Hedayat in the novel "Blind Owl"(Buf-e- kur) with the fluid character of the narrator's mother (narrator's aunt / narrator's aunt's daughter), in the short story of three drops of blood(Se qatre xun) with the character of Rakhsareh (evil woman), Abji(Abji Xanom), with the character of Abji's mother, the woman who lost her husband(Zani ke mardash rag om kard) with the character of Zarrin Kalah's mother and Zarrin Kalah herself, and in his two unpublished stories with the character of the mother of the spider and the mother of the murdered man, the evil mother and the consequences of her presence in the lives of the main characters of her stories are depicted. Therefore, the present article, with a descriptive-analytical method, intends to deal with the power of the evil mother's influence on the tragic fate of the characters in Hedayat's works (Mother contract, psychosis, suicide, other suicide).