Abstract:
ژرار ژنت در عرصۀ روایت شناسی نوآوری هایی داشته که تفکیک دو مقولۀ وجه و لحن از آن جمله بوده است. تأکید بر وجه و لحن یک اثر داستانی، جنبه های جدیدی از آن را هویدا میکند و شاخصه ای برای سنجش کیفیت آثار ادبی بهشمار می رود. در گسترۀ ادب فارسی، آثار روایی منثور بسیاری خلق شدهاند که دارابنامۀ بیغمی یکی از آنها است. نویسنده در اثر خود، با کاربست تکنیکهای متنوع روایی، موفق به خلق اثری برجسته شده است. این ویژگی در داستان فیروزشاه در میان پریزادان و جنیان نمود ویژه تری دارد. بررسی داستان مذکور با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی- تحلیلی و کاربست آراء ژنت نشان می دهد که بیغمی در عرصۀ روایت تنها به ظرفیت های دانای کل بسنده نکرده، با دخالتدادن شخصیتها در فرآیند روایتگری، بر ابعاد عینی و ملموس اثر خود افزوده است. همچنین، برقراری دیالوگهای متعدد به جای توجه به مونولوگ، با استفاده از کانون روایت دوم شخص میسر شده است که آثار مطلوبی در فرآیند ارتباط گیری مخاطب با متن تولیدی داشته است. استفاده از شیوۀ ذهنی در سطحی محدود نشان از آن دارد که شخصیتهای حاضر در داستان، بیش از آنکه درونگرا و منفعل باشند، برونگرا و پویا هستند. در مجموع، لحن روایت در داستان مذکور، ضمن اینکه انسانانگاری شخصیت های داستان را میسر کرده، بستری مناسب برای خوانشهای گوناگون از روایتها فراهم کرده است.
In the field of narration, Gerard Genet has innovations that have been distinguished from two categories of language and tone. Emphasizing the aspect and tone of a fictional work reveals new aspects of it and is an indicator for assessing the quality of literary works. In the Persian literary range, many prose narrative works have been created, one of which is the DarabNameh for Beyghami. The author has succeeded in creating a great work by applying various techniques of narrative. This feature is especially featured in the story of "Firoozshah Among the Fairies and jinns". The review of the story based on the opinions of the Genet analytical method shows that in the narrative context, the inspiration in the domain of the narrative is not limited to the total knowledge capacity of the whole and, by interfering with the characters in the narrative process, on the concrete and concrete dimensions of their work It is infected. Also, the establishment of multiple dialogues instead of focusing on the monologue has been made possible by the use of the second narrative focus, which has had a positive effect on the process of communicating the audience with the production text. The use of the subjective mode at a limited level suggests that the characters in the story are more extroverted and dynamic than introverted and passive. In sum, the tone of the narrative in the story, while animating the characters of the story, has created an appropriate context for various readings of narratives..