Abstract:
بحث گوهر و صدف دین یکی از مباحث «فلسفه دین» میباشد. درباره معنای «گوهر» و «صدف» دین نظریات مختلفی مطرح شده است که بر سعه و ضیق گستره دین موثر بوده و اغلب نگاهی حداقلی به دین دارند. گوهر و صدف دین به معنی «ذاتیات» در مقابل «عرضیات»، «حقیقت» در برابر «قشر و پوسته»، «اصل» در مقابل «فرع»، «ما به الاشتراک» در برابر «ما به الافتراق»، «غایت القصوی» در مقابل «غایات مقدمی و متوسط»، نظریاتی است که در این مقاله با روش تحلیلی و کتابخانهای بررسی شده، وجوه ضعف استدلالهای آنها آشکار، و آنگاه نظریه «ایمان به مثابه گوهر ادیان» به عنوان نظریه مقبول تبیین شده است. با توجه به گوهر بودن «ایمان» و با توجه به متعلّقات آن، گستره دین به شعاع آن اموری است که لازم است به آنها ایمان آورده شود، یعنی تمام اموری که از جانب خدای متعال بر پیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شده و توسط ایشان برای ما ابلاغ شده است.
The discussion of the essence and the shell of religion is one of the topics of "Philosophy of Religion". About the meaning of "essence" and "shell" of religion, various theories have been proposed, which have influenced the wide and narrow scope of religion, often of a minimal view of religion. The essence and shell of religion means "essentials" versus "accidents", "truth" versus "skin and shell", "principle" versus "branch", "what forming participation" versus "what forming deference", "far goal" versus "primary and intermediate goals" are the theories that have been examined in this article with analytical and library-based methods. The weaknesses of their arguments are revealed, and then the theory of "faith as the gem of religions" has been explained as an acceptable theory. Considering the essence of "faith" and considering its related aspects, the extent of religion is the radius of those things that need to be believed in, that is, all the things that were revealed by the Almighty God to the beloved Prophet of Islam (s) and by the Prophet has been notified to us