Abstract:
رکوع به عنوان یکی از اصلیترین پنج رکن نماز محسوب میشود تاجاییکه در قرآن بارها بجای امر به نماز از امر به 2 رکن اصلی رکوع و سجود استفاده شده است. رکوع به عنوان تعظیم در برابر خداوند و اقرار به وحدانیت اوست که یاد خدا را به قلب انسان وارد نموده و او را به هدف نهایی بندگی یعنی قرب الهی نزدیک میگرداند. در کاوش پیش رو که در حیطه قرآن و کتب حدیثی صورت گرفته است، آثار رکوع به صورت توصیفی-تحلیلی اعم از فواید روحی، جسمی و اجتماعی بررسی گردیده و موارد زیر یافت شده است طول عمر و بقاء نعمت، دستیابی به آسایشی بدون تحمل سختی، ایجاد امید و رفع ناامیدی، موثر در فرزند آوری، موجب طاعت و دوری از گناه، اظهار ادب، خشوع، خضوع و دوری از تکبر، پاک شدن دل از حسد، رکوع ریاکارانه اهانت و تمسخر خداوند، رکوع از طرق نیل به قرب و رستگاری، آسودگی از وحشت قبر و حرمت جسم راکع بر آتش، ستر گناهان او در برابر فرشتگان، مباهات الهی به راکع درگاهش، مقابله با بلایا، عاقبت به خیری راکع، رکوع کفاره سیئات و آبادی مساجد است
Ruku is considered as one of the five main pillars of prayer, so much so that in the Qur'an, instead of commanding prayer, the two main pillars of ruku and prostration have been used many times. Bowing is a bow before God and a confession of His oneness that brings the remembrance of God into the human heart and brings him closer to the ultimate goal of servitude, that is, nearness to God. In the forthcoming research that has been done in the field of Quran and hadith books, the effects of bowing have been studied descriptively-analytically including spiritual, physical and social benefits and the following items have been found: Longevity and survival of blessings, achieving comfort without enduring hardship, Creating hope and eliminating despair, effective in childbearing, causes obedience and avoidance of sin, expression of politeness, humility, submission and avoidance of arrogance, purification of the heart from jealousy, hypocritical bowing, insulting and mocking God, bowing through attaining nearness and salvation Relief from the terror of the grave and the sanctity of the body leaning on the fire, the greatness of his sins against the angels, divine pride in bowing to him, facing disasters, the good end of the rak'ah, bowing the atonement of evil and building mosques.