Abstract:
در این نوشتار کوشش شده تا با باز خوانی آرای دو اندیشمند بزرگ (آخوند خراسانی و علامه طباطبایی) دربارهی قاعدهی الواحد، علاوه بر تبیین تفاوت دیدگاههای ایشان پیرامون این قاعده، اشکالات این دو نظر نیز مشخص گردد.نگارنده بر این باور است که دیدگاههای هر دو اندیشمند با وجود نقاط قوت قابل توجه، قابل نقض است؛ نظیر مبنای آخوند که این قاعده را در تمام علل جاری میداند و در علوم حقیقی و اعتباری مورد استفاده قرار میدهد، بخلاف علامه که شمول قاعده را در علل فاعلی اعم از هستیبخش و طبیعی میداند. در این پژوهش به این نتیجه دستیافته شده که باتوجه به مبانی فکری این دو نفر در اصول فقه و فلسفه و با نظر به این امر که تبیین دقیق این قاعده در فلسفه است باید گفت قاعده الواحد مخصوص علتهای هستی بخش است که تنها یک سنخ از کمال را دارا میباشند (سوای موجودی که در عین بساطت کامل و وحدت، واجد همه کمالات باشد). شایان ذکر است که قاعده مزبور اختصاصی به واحد شخصی ندارد؛ بنابراین استفاده از این قاعده در مواردی نظیر بحث صحیح و اعم و یا بحث از واجب تخییری در اصول فقه و همچنین فلسفه که در آنها مباحث فوق جاری نیست جایگاهی ندارد.
This article tries to reread the opinions of the two great thinkers Akhund Khurasani and Allameh Tabatabaei about the rule of one (qaʿida al-wahid) in order to explain their differences and clarify their weaknesses. Despite their noteworthy strengths the author thinks that both views can be violated: for instance, Akhund's assumption that considers this rule can be validly applied to all kinds of cause and to both real and conventional sciences, unlike Allameh's assumption that confines the rule to efficient causes including emanative and natural. Considering the intellectual foundations of these two thinkers in the principles of jurisprudence and philosophy and considering the fact that the exact explanation of this rule belongs to philosophy, it should be said, as the conclusion of this research, that the rule of one exclusively includes the emanative causes that possess and can create only one specific perfection (except for the Creator who possesses all the perfections despite His complete simplicity and unity). It is worth noting that the rule of one is not limited to a "numerically" one; therefore, the application of this rule in cases such as the issues of "being correct and more general" or "obligatory with choice" is not justified in the principles of jurisprudence and philosophy in which the above topics are not discussed.