Abstract:
به نظر میرسد در رابطه اساسی میان توسعه و عدالت،بهترین و دقیقترین دیدگاه،مبتنی بر روایت حضرت امیر(ع)یعنی"فان فی العدل سعه"است. برای فهم آن لازم است نخست،رابطه میان عدالت تکوینی(عدالت تنظیمی)و عدالت تشریعی(عدالت حقوقی)در ابعاد فردی-اجتماعی و حکومتی مورد عنایت قرار گیرد.دوم،بر اساس قانون نسبیت تکاملی تنظیمات،پویایی رفتار اجتماعی و اقتصادی در چارچوب تعامل این دو نوع از عدالت مورد بررسی قرار گیرد و سوم،سطوح توسعه اقتصادی و اجتماعی با توجه به اصول و ویژگیهای مدل توسعه و بر اساس سیاست تنظیم و توازن نسبی اقتصادی سامان یابد.در این صورت میتوان ادعا کرد که بر اساس دیدگاه و تفکر اسلامی ژشیعی،به نسبت تحقق مراتب عدالت اقتصادی،توسعه اقتصادی نیز حاصل شده است.
Machine summary:
"تعریف ارزشی و هدفدار است و برای رشد و توسعه اقتصادی،اتخاذ هروسیلهای که در راستای هدف نباشد مجاز نمیشمارد و مسئله تحقق عدالت اجتماعی را به عنوان اصلیترین
درونی است و اصل تکامل،به عنوان اساس مدل توسعه اقتصادی و عدالت اجتماعی نیز به عنوان
*اصل تولید بیشتر و مشروع:منظور این است که بیشترین توان و امکانات اقتصادی در
موجب اشکال در تمییز میان آنها میشود ولی آنچه مسلم است،مراعات این اصول،وظایف و اهداف،زمینههای تحقق نظری و علمی مدل توسعه اقتصادی که مطلوب اسلام است فراهم
فرهنگ توسعه اقتصادی را به دو طریق میتوان در نظر گرفت: الف-تعریف و تعین بخشیدن ارزشها و اخلاقهای انسانی بر اساس مادیات و به منظور
ترتیب باور توسعه اقتصادی بر اساس اصول اخلاقی و به منظور اهداف انسانی تعیین میشود.
همواره مد نظر بوده است و میتواند در تنظیم امور اقتصادی مورد توجه واقع شود.
در اینجا مد نظر است و میتوان یادآوری کرد،بررسی حقوق اقتصادی فرد و جامعه نسبت به
از سوی دیگر برای رشد و تعالی فضایل اخلاقی و انسانی نیز وجود امنیت و آزادی اقتصادی لازم است.
تنظیمات بیان کننده قالب و ظرف تحقق عدالت هستند و با حقوق اجتماعی و اقتصادی سنخیت
اقتصاددانان و متفکران اجتماعی بوده است ولی بر اساس اندیشه"توسعه عدالت محور"،عدالت
نسبی و نیز هدایت و مدیریت اقتصادی،به صورت مدیریت توزیعی در هرسه حوزه یاد شده است زیرا نقش دولت در اقتصاد،احقاق حق از طریق تنظیم و کنترل روابط و شبکههای
برای تحقق توسعه اقتصادی،توجه به حقوق اقتصادی انسان و جامعه نیز لازم است که"