Abstract:
در این مقاله به بررسی تاریخ صحافی چینی از پایان عصر طومار تا نخستین نمونههای کتابهای جلددار پرداخته میشود.این بررسی براساس شکلهای گوناگون کتاب که در مجموعهء دون هوانگ یافته شده انجام شده است و از سدهء هفتم تا سدهء بیستم میلادی را که روشهای صحافی غربی به چین وارد میشود دربر میگیرد. مؤلف پیشینه،روشها،ویژگیها و نمونههای شش نوع اصلی صحافی چینی را شامل صحافی پروانهای،دوختی،پوتی چینی،گردبادی، مرقع و لفافی شرح میدهدو در پایان به پنج نوع صحافی با روشهای ترکیبی اشاره میکند. بررسیهای انجام شده در تاریخ صحافی چین علاوه بر آنکه مراحل تکامل این نوع صحافی را نشان میدهد،دو اصل اساسی در صحافی چینی را نیز مشخص میکند و آن رابطهء متن و مواد تشکیلدهندهء کتاب را نوع صحافی است،مثلا پوتی چینی و مرقع بیشتر برای متون مذهبی بودایی و کتابهای گردبادی برای آثار مرجع به کار میرفته است.همچنین کیفیت کاغذ در نوع صحافی کتاب نقش مهمی داشته است.
Machine summary:
"این بررسی براساس شکلهای گوناگون کتاب که در مجموعهء دون هوانگ یافته شده انجام شده است و از سدهء هفتم تا سدهء بیستم میلادی را که روشهای صحافی غربی به چین وارد میشود دربر میگیرد.
بررسیهای انجام شده در تاریخ صحافی چین علاوه بر آنکه مراحل تکامل این نوع صحافی را نشان میدهد،دو اصل اساسی در صحافی چینی را نیز مشخص میکند و آن رابطهء متن و مواد تشکیلدهندهء کتاب را نوع صحافی است،مثلا پوتی چینی و مرقع بیشتر برای متون مذهبی بودایی و کتابهای گردبادی برای آثار مرجع به کار میرفته است.
از آنجا که دون هوانگ از شهرهای مرزی امپراتوری چین بود، بسیار محتمل است که این شکل همزمان در چین مرکزی نیز وجود داشته باشد.
گرچه چند نمونهء چینی پوتی در مجموعهء دون هوانگ موجود است*،و هرچند این نمونهها در کتابخانهء بریتانیا و کتابخانه ملی چین تاریخ کتابت ندارند،اما به نظر میرسد که تاریخ همهء آنها،پس از سدهء نهم میلادی است.
اما با اینکه صحافی گردبادی در نوع خود یک شکل ابداعی بود،اما کاملا گذرا بود و آن را میتوان فقط گامی در تحول اشکال کتاب دانست و به هرحال کتابهای گردبادی در میان اشکال مناسبی که توسعه یافته بودند چندان مورد نیاز نبود.
اگرچه اینکه چرا و چگونه شکل پوتی در توسعهء صحافی گردبادی تأثیر داشته قابل بحث است،اما محتوای این دو نوع کتاب نیز متفاوت است.
با اینکه صحافی گردبادی شکل تحول یافته طومار بود،بزرگترین مزیت آن،که بزرگترین ضعف آن نیز بود،این بود که این نوع صحافی پلی بین اشکال کهن و نوی کتابهای چینی به شمار میرفت."