Abstract:
سیر انتقالی فرّه ایزدی از ایر ان باستان به ایران اسلامی یکی از مهم ترین مولفه های شکل گیری شاه آرمانی در دوره اسلامی محسوب می شود . مقالات بسیاری تاکنون درباره اندیشه سیاسی فرّه ایزدی نگاشته شده است. اما در زمینه باز تولید و تحول آن در ایران اسلامی کمتر و در مقیاس بازنگری کلی، پژوهش جا معی صورت نگرفته است . در این تحقیق برآنیم گذر اندیشه سیاسی فرّه ایزدی را در دوران اولیه اسلامی یعنی از حمله اعراب مسلمان تا هجوم ایلغار مغول را با تکیه بر مبانی فکری اندیشه گران ایرانی ترسیم کنیم . آنچه که مشخص است با ورود اسلام به ایران منطق حکومت داری رویکردی اسلامی پذیرفت به طوری که حکومت های نخستین ایرانی با در نظر گرفتن نسب تاریخی اساطیری برای دریافت فرّه ایزدی عهد و لوای خلیفه را جز مشروعیت حکومت خود می دانستند. اما این مشروعیت با ساخت کلی فرّه ا ی زدی در اذهان عمومی تا حدودی متفاوت بود . زیرا ا ین اند یشه چنان چه در ا ین پژوهش نمایان گر می شود
خط قرمز ارتباط سلطان با خل یفه بود . با ظهور ترکان در صحنه سیاسی ایران پروژه نسب سازی به پادشاهان ایرانی منتفی می شود و با چرخش فکری اندیشه گران آن اولین گسست فکری جامعه ایرانی رقم می خورد.
Transferring the theory of Farr-i Izadi from ancient Iran to Islamic era of Iran is one the most important components that helped in formation of the theory “Ideal King” in Islamic era. Numerous papers have been written on Farr-i Izadi،however few works have been done on reproduction and changes of Farr-i Izadi in Islamic era of Iran، and yet in general review no comprehensive research has ever been done so far. In the present paper we tried to explain political thought Farr-i Izadi in earlier Islamic era in Iran، i.e. invasion of Muslim Arabs to invasion of Mongols، based on Iranian scholars’ trends of thought. It is quite obvious، the entrance of Islam in Iran gave Islamic approachesto methods of ruling، so that the first Iranian governmentswere seeking historical –mythological ancestry،in order to receive Farr-i Izadi (divine glory)،and alsoallegiance to Caliph represented their legitimacy. But such legitimacy was somehow different from general structure of Farr-i Izadi in public opinion. As it is described in the present paper، the allegiance which represents legitimacy was considered the crucial difference between Sultan and Caliph. With the emergence of Turks in political system of Iran،seeking genealogy charts for Iranian kings was abandoned and this intellectual change of scholars led to the first intellectual dissociation in Iranian society.