Abstract:
استفاده از فناوریهای جدید برای درمان ناباروری چالشهایی را در زمینههای مختلف مطرح کرده است. برخی از این چالشها، اخلاقی است، برخی حقوقی و برخی دیگر عقیدتی. در این مقاله، یکی از چالشهای عقیدتی استفاده از این فناوری ها - با عنوان درمان ناباروری و تعیین جنسیت جنین در چالش با حکمت و عدالت خداوند- بررسی شده است. توجه به نظام علی- معلولی حاکم بر عالم، نحوه تبیین عدالت و حکمت تکوینی خداوند متعال را مشخص میسازد، لذا آفرینش فرد عقیم در قالب این نظام، با عدالت و حکمت تکوینی خداوند منافاتی ندارد. البته شیوه رفتار با این گونه افراد در بحث عدل جزایی- با عنوان اعواض- مطرح میشود که خداوند این گونه نقایص را با اعطای پاداشها یا تخفیف در عقابها جبران میکند. پی بردن به اسرار آفرینش و درمان برخی بیماریها یا توانایی بر انجام برخی امور، مثل انتخاب جنسیت جنین، نه تنها مخل به نظام احسن نیست بلکه خود، نشاندهنده همین نظام احسن است؛ چراکه اگر این روابط در نظام کنونی پیریزی نشده بود، هرگز راهی برای دستیابی به آنها فراهم نمیشد. با شناخت نظام احسن و تبیین صحیح سنت حاکم بر آن، انتخاب جنسیت جنین و درمانهای جدید ناباروری، نه تنها با عنوان دخالت در فعل خداوند و معارض با عدالت تکوینی خداوند مطرح نمیشود، بلکه قوام نظام احسن به تحقق چنین اموری خواهد بود.
Machine summary:
"آیه شریفه زیر را میتوان اشاره به این صفت خداوند متعال دانست: {/«الذی أحسن کل شیء خلقه»/}(سجده7/) «او خدایی است که هر چیزی را که خلق کرد،نیکو آفرید» با توجه به این معنای حکمت و حکیمانه بودن افعال خدای متعال،این سؤالها مطرح میشود که: *آفرینش فرد عقیم،چگونه با فعل حکیمانه و متقن خداوند قابل جمع است؟ *در نظام طبیعی مخلوق خداوند حکیم-که نظام احسن است-انتخاب جنسیت جنین به دست انسان نیست.
اکنون که با معانی مختلف عدل آشنا شدیم،با نگاهی به درمانهای نوین ناباروری این مسائل مطرح میشود که: *طبق معنای مطرح در علم تکوینی-که هر چیز به جای خویش نیکوست-فردی که عقیم آفریده شده است،به جای خویش نیکوست؛ اکنون که عقیم بودن وی درمان میشود،آیا عدل تکوینی برقرار خواهد بود؟ *همچنین فردی که بدون دخالت فناوری صاحب جنسی و با دخالت فنآوریهای جدید انتخاب جنسیت،صاحب جنس دیگری مطابق دلخواه خود میشود،آیا باز هم به جای خویش نیکو خواهد بود و نظامی عادلانه به عدل تکوینی خواهیم داشت؟ *گاهی اوقات عقیم یا تکجنسزا بودن،سزای اعمال فرد در این دنیاست؛یعنی خداوند در نتیجه کردار فردی او را عقیم یا صاحب فرزندی خلاف خواسته خود میکند.
آخرین سؤال،که باید طرح شود،آن است که درمان نوین بیماریهای ناباروری چگونه با عدل جزایی خدای متعال سازگار است؟ قبل از پرداختن به پاسخ این سؤال،توجه به این نکته لازم است که عقیم یا تکجنسزا بودن را در دو صورت میتوان لحاظ و بررسی کرد: *عقاب و مکافات فردی در دنیا *طبیعی و غیراختیاری بودن آن سؤال فوق و پاسخ به آن،در دو حالت فوق بررسی خواهد شد: اگر عقیم یا تکجنسزا بودن،نتیجه و مکافات اعمال فرد-از باب تعجیل در عقوبت1-است،آیا درمان این امور مانع تحقق عدالت جزائی خداوند نیست؟ جواب آن است که خیر،مانع عدالت جزایی نیست."