چکیده:
«ادبیات مهاجرت» ایتالیا در واپسین دهه سده گذشته از سوی طیف گوناگونی از نویسندگان مهاجر به این کشور که سودای برقراری ارتباط با جامعه میزبان و اثبات وجود خویش را در بطن آن در سر می پروراندند، پایه گذاری شد. این ادبیات با روایت از دنیاهای دور، ناهمسانی ها و ناسازگاری های ناشی از هجرت و دوپارگی وجودی که مهاجران با آن دست به گریبانند، قوام یافته؛ و تا اکنون به معرفی هویت های بازیافته و بازساخته این کوچ نشینان قلم به دست، همت گمارده است. در این جستار به بررسی چهار اثر از نویسندگان نامی زن مهاجر پرداخته شده است. ملاک گزینش این آثار، پرداختن به پدیده بارداری و مادر شدن بوده است. با تحلیل آثار منتخب، افزون بر بازنمایاندن نشانه های اتوبیوگرافی موجود در آثار، با هدف تاکید بر نقش ابزاری ادبیات در به تصویر کشیدن پدیده ها و تحولات اجتماعی و در نهایت پرده برداری از تصویر نوینی که قهرمانان زن از دنیای پیرامون و آینده در ذهن پرورانده اند، برخی عوامل موثر بر این پدیده ها مورد کاوش قرار گرفته است. واکنش قهرمانان زن در شرایط نامطلوبی، همچون بارداری ناخواسته، تلاش خودآگاه یا ناخودآگاه آنان در جهت احقاق حقوق خویش و دست یابی به جایگاهی درخور، از جمله این عوامل اند. همچنین در ادامه مشاهـده می شود، چگونه افکار زن محور نویسندگان این آثار، به ظهور اندیشه های مردستیز در قهـرمانان زن می انجامد. زنانی که از قدرت مسئولیت پذیری و تدبیر بیشتری نسبت به مردان بهره مندند و آگاه از سلطه مردانه ای که قرن ها به آنان روا داشته شده در پی برانداختن سنت غیر انسانی برتری جویی مردان برآمده و برای احراز نقشی محوری در عرصه وجودی خویش می کوشند.
Literature of migration" has emerged in the last decades in Italy through a diverse range of migrant writers who were passionate to establish a connection with their host society and receive recognition in the respective context. This literature is consolidated by its own narration from faraway lands، immigration related dissonances and discords، and duality of self; devoting to introduce the reconstructed and retrieved identities of these immigrants. This research will focus on four works by famous women writers and the selection criteria of these works was based on their preoccupation with the phenomenon of pregnancy and motherhood. In addition to the representation of autobiographic significances، the study will emphasize the instrumental role of literature in portraying the phenomena and social changes، and reveal new images portrayed about the future and their surroundings in the heroines' mind. As to mention some of the core issues in this study، we can refer to subjects like the reactions of female protagonists in undesirable situations as unwanted pregnancy، their conscious or unconscious efforts to regain their own rights and the acquisition of a favorable position. As it was expectd، the feminine-oriented thoughts of the selected writers، undoubtedly، originates the anti chauvinism notions in the mind of the protagonists of the mentioned works who are more responsible and skilful than men، and who try to overthrow the inhuman tradition of male supremacy. They are aware of male dominance that has oppressed them for centuries، and struggle to obtain a more pivotal role in the context of their own existence.
خلاصه ماشینی:
"اما محدود کردن قرائت آثار منتخب«ادبیات مهاجرت»به منظری تکبعدی و در نظر نگرفتن سطوح درهم چندلایه این متون خطایی نابخشودنیست:«این سبک رو به تکوین،پروژهای از ادبیات و تجارب زندگیای بسیار پیچیده را رقم میزند که امکان تحلیل و ادراک آن تنها از طریق بررسی متونی که بسان کارگاههای آموزشی با هدف تغییر و تبدیل هویت تکفرهنگی به هویت ما بین فرهنگی شکل گرفتهاند،حاصل میشود»(سینوپلی 103).
در این مقاله برانیم تا افزون بر برجسته کردن جنبههای اتوبیوگرافی در متون منتخب،با جامعۀ تجربۀ بارداری به عنوان پدیدهای که از سویی دایرۀ احساسات- عواطف و جسم-فیزیک زن را زیر سایۀ خویش قرار میدهد و از سویی دیگر مشارکت همراه مرد را طلب میکند،از هویت نوین زن در آثار بانوان نویسندۀ شاخص«ادبیات مهاجرت»ایتالیا پرده برداریم.
تاریخ کشور سومالی،فرازونشیب و پراکندگی این قوم که بافت اصلی رمان را تشکیل میدهد،و رگۀ سومالیایی و ایتالیایی بودن دومنیکا،قهرمان زن داستان،شخصیتی که در کنار بارنی نشانگر سنتها و ویژگیهای زنان سومالیایی است و در نهایت تلاش در خویشتنیابی از جمله عواملیاند که پیوند عمیق داستان را با تجارب زندگی شخصی علی فرح بر ما آشکار میسازند.
گذر از میان این رمانها و بازبینی مسئلۀ بارداری و مادر شدن،آنطور که مؤلفان آن را به تصویر میکشانند،چگونگی تلاش زنان برای پذیرش شرایط جدید خویش و چگونگی مشروط شدن زندگی آنان به پذیرش و یا عدم پذیرش پدیدۀ بارداری را به تصویر میکشاند.
زبان خشن که مشخصۀ بارز سطور ذکر شده و سایر بخشهایی از اثر است که به بحث بارداری میپردازند،این پدیده را به عنوان معضلی حلناشدنی همانند یک غدۀ بدخیم و غیر قابل علاج برای زنان به تصویر میکشد؛ معضلی که تنها دو راه حل میتواند داشته باشد:سقط و یا خودکشی."