چکیده:
در بخش پایانی زیارت آل یاسین، زائر بر اساس آموزههای امام، به عرضه باورهای خود به محضر ایشان میپردازد؛ و حتمی و مسلم بودن آنها را با کلمه"حق"، که به معنای تحقق، ثبوت و ضدّ باطل است (ابن منظور، 1414: ج10، ص49؛ قرشی، 1371: ج2، ص159 و راغب اصفهانی، 1412: ص246)؛ تاکید میکند. زائر پس از ارائه اعتقادات خویش درباره توحید، نبوت و امامت به عرضه باورداشت رجعت که از ضروریات مذهب تشیع است و در دوران حضور و حیات آخرین امام واقع میشود؛ میپردازد. سپس به حقانیت مرگ و سایر مواقف پس از آن شهادت میدهد و سرانجام ضرورت موّدت به اهلبیت و پیروی از آنان را اعلام میدارد. در این نوشتار، مطابقت آموزه رجعت، مرگ، مواقف پس از آن و لزوم پیروی از اهلبیتD بر اساس آیات قرآن بررسی میگردد.
In religious sources، it is highly prohibited to estimate the time of the Appearance; whether to determine it exactly، or approximately and imprecisely. Even we are ordained to refute those who proceed to do so.
In this research paper، we are going to analyze the issue of “estimating the approximate time of the Appearance”. Those who forbid it refer to the content of some narrations. But those who permit it claim that to guess the approximate time of the Appearance is out of the realm of these narrations. However، those who are against them assert that the meaning of these narrations are general. They refer to the real meaning of “time” in dictionaries and with the help of a sort of principles of jurisprudence and that there is no evidence to say those narrations are limited to just exactly determining the time، claim that based on the “principle of generality”، which is an undisputed intellectual principle، one has to cling to the general meaning of these narrations which state that all sort of setting a time for the Appearance، be it even approximately، is forbidden.
Furthermore، to act in accordance to the general meaning of these narrations will gain more meaning if we consider that not only is not there any evidence to make the general meaning of these narration limited، there are some proofs stating that it should not be limited either. Some of those proofs are as follows:
1. Narrations declaring that the time of the Appearance is subject to change
2. That the time of the Appearance would arrive abruptly
3. That to determine the time accompanies corruption
In accordance to the narrations، one has to think that the time of the Appearance is not far from him and one has to be prepared for this great event physically and spiritually. Those who want to spread the culture of Madiism and awaiting should focalize their effort on the subject of awaiting، try to enliven the attractive feeling of awaiting، remind people about the traits that one who waits should possess، and avoid discussing about baseless or sometimes aberrant issues.
خلاصه ماشینی:
"قرائن دال بر شمول روایات «منع توقیت» بر توقیت حدودی گفته شد فقدان قرینه دال بر تقیید، برای تمسک به اطلاق کلام کافی است و در موضوع مورد نظر قرینه ای دال بر اختصاص معنای توقیت به تعیین دقیق زمان موجود نبوده است؛ لیکن در برخی مواقع - مثل همین مورد، حتی قرائنی دال بر عدم تقیید و وجود اطلاق در کلام، در دست است که موجب استحکام بیش از پیش اطلاق خواهد شد.
در علائم حتمی ظهور، بحث بر سر این نیست که اتفاق افتادن فلان نشانه، گویای ظهور و نزدیکی ظهور هست یا نه، بلکه قریب به اتفاق محققان اذعان دارند که بروز چنین نشانهای، مثل قتل نفس زکیه، علامت حتمی فرارسیدن ظهور، آن هم پس از بازه زمانی گفته شده میباشد؛ و این نشانهها در واقع، جزئی و بخشی از فرایند ظهور هستند و برای منتظران حضرت و سایر مردم جهان، درشناخت جبهه حق و باطل، راهگشا بوده و راهنمای آنها خواهند بود؛ لیکن بحث انحرافی این است که عده ای در صددند اتفاقات و حوادث حال را با دلایل غیرمعتبر و ظنی، بر نشانههای وارده تطبیق داده و محقق شدن نشانهها را در زمانی نزدیک، هر چند به صورت حدودی، پیشبینی و آنگاه فرا رسیدن زمان ظهور را اثبات نمایند!"