چکیده:
ریچارد سوئین برن از جمله فیلسوفان معاصری است که به استدلال های استقرایی برای تبیین خداباوری روی آورده است. وی با استفاده از اصل زودباوری و سادگی، و با تفکیک نظم های زمانی از مکانی ، احتمال وجود خداوند را بسیار تقویت می نماید.سوئین برن سعی دارد از طریق فرضیه خداشناسی توحیدی به پرسش های مرزی پاسخ گوید. اما تمسک به مفاهیم احتمال، سادگی، زودباوری، پیش بینی پذیری، و نظم های زمانی در تقویت این فرضیه، در چالش با اشکال های متعددی است که این مقاله با نگاهی نقادانه به ارزیابی آنها می پردازد.
خلاصه ماشینی:
(گوتوبد، ١٣٨٧، ص ٣٠) سوئين برن در پاسخ به اين سؤال که چرا باور داريم خـدايي هسـت ، مـي گويـد فـرض وجود خداوند تبيين کننده آن است که چرا جهان طبيعـي وجـود دارد، چـرا قـوانين علمـي وجود دارند، چرا حيوانات و انسان ها فرصت سـاختن شخصـيت خـوب يـا بـد خـود يـا هم نوعان خويش و تغيير محيط زندگي شان را دارند، چرا انسان هـا آگـاهي اخلاقـي دارنـد، چرا ميليون ها نفر آشکارا به تجربه يافته اند که از هدايت خداوند برخوردار بوده اند؟ فرضـيه وجود خدا بهترين تبيين براي با معنا ساختن تجارب انساني است و به اين دليل اسـت کـه خداباوري صادق است .
اما سوئين بـرن معتقـد است استدلال هاي قياسي چنين کارآيي را ندارند؛ زيرا حداکثر کاري کـه ايـن اسـتدلال هـا مي توانند انجام دهند اين است که چيزي را نتيجه مي گيرند که در مقدمات مفروض گرفتـه شده است ، و اگر با وجود تصديق مقدمات نتيجه انکار شود به تناقض منجر مـي گـردد.
(سوئين برن ، ١٣٨١، ص ٨٩-٩٠) ساده ترين و بهترين تبيين براي عملکرد قوانين طبيعت تفسير از طريق انتخـاب طبيعـي يک فاعل مختار است ؛ خداوندي که قادر مطلق به شمار مي آيد و مـي توانـد جهـاني را بـه وجود آورد که در اين جنبه ها منظم باشد.
حتي اگر مدافع برهـان غايت شناختي اثبات کند که حالت غير منظوم Dحقيقتـا نظـم پنهـاني اسـت کـه از طريـق عملکرد قوانين طبيعت به حالتي آشکارا منظوم تبديل گرديـده اسـت ، همـواره ايـن خطـر وجود دارد که دانشمندان ممکن است از طريـق نظريـه تکـاملي دارويـن نشـان دهنـد کـه نظم هاي مکاني (يعنـي هـم آهنگـي ميلياردهـا جـزء در طبيعـت ) توسـط فرآينـد طبيعـي و موتاسيون ها (که شرايطي کاملا غير منظوم و تصادفي هستند) ايجاد شده اند.