چکیده:
آنگاه که به بررسی حقوق بر آفرینش های فکری می پردازیم پاسخ بـه چیـستی و دامنـه حقـوق اتباع خارجی در آن به عنوان یک پرسش اصلی در حقوق بین الملل خصوصی مطرح میگردد. پاسخ به چیستی و دایره اثر اهلیت تمتع خارجیها در حوزه حقوق بر آفرینش هـای فکـری در گرو تبیین رویکرد حقوقی هر کشوری در حوزه ماهیت این دسـته از حقـوق اسـت . رویکـرد منتخب در ماهیت "حق اقتصادی" این حق مارا بر آن میدارد تا اهلیت تمتع خـارجیهـا در حوزه حقوق بر آفرینش های فکری را در محدوده حقوق خصوصی و به عنوان حداقل حقوق به مانند تبعه داخلی به صورت حداکثری به رسمیت بشناسیم و بـالعکس در محـدوده حقـوق عمومی و در مقام در خواست حداکثر حمایت ، آن را به صـورت محـدودو حـداقلی ترسـیم کنیم .این رویکرد در شناسائی اهلیت تمتع خارجی ها در حوزه حقوق بر آفرینش های فکـری حائز اثر است .
خلاصه ماشینی:
مقدمه سؤالی که مطرح میگردد این است که آیا حق تألیف و یا حق اختراع که برای اتباع بیگانه براساس قانون خارجی ایجاد گردیده است ، در کشور دیگر قابـل حمایـت اسـت یـا خیـر؟ بـه عبارت دیگر، آیا حق ایجاد شده در خارج از کشوربه نفع یکی از اتبـاع خـارجی و در حـوزه حقوق بر آفرینش های فکری میتواند در کشور ایران به عنوان حق مکتسبه به رسمیت شـناخته شده و اتباع خارجی میتوانند از آن متمتع گردنـد یـا خیـر؟ ( ,.
2. در این رویکرد، حق تألیف و یا حق اختراع در حقوق بین الملل خصوصی از دیدگاه «تمتـع از حق » ١بررسی و این سؤال بنیادین مطرح است که آیا خارجی ها دارای اهلیت تمتع در حوزه حقوق بر آفرینش های فکری که در خارج از ایران ایجاد شده است می باشند یا خیر؟ بخش مقدماتی: ماهیت حق تمتع بیگانگان در حوزه حقوق بر آفـرینش هـای فکری ١-اهلیت تمتع خارجی هاو اصول حا کـم بـر آن :«تمتـع از حـق »و شناسـایی حقـوق خارجیان و دامنه آن ، از مقولاتی است که مرتبط با سیاست عمـومی و اقتـصادی هـر کـشوری است .
حال در این مرحله به بررسی وضعیت کنوانسیون برن به عنوان مهمترین کنوانسیونی که در آن قواعد مربوط به اهلیت تمتع و قواعد ناظربه ایجاد حق به صورت کامل تبیـین شـده اسـت میپردازیم تا با تحلیل این کنوانسیون بنیادین و تاریخی ابعاد رویکرد حاکم بر کنوانـسیون هـای بین المللی در حوزه حقوق بر آفرینش های فکری در حوزه اهلیت تمتع تبیین گردد.
,Traité de droit international privé, Paris, 1971.
P,Traité de droit international privé français, T: V, Siery, 1948.