چکیده:
یکی از درو نمایه های اصلی اندیشة هایدگر بررسی تکون مابعدالطبیعه است که در
از اهمیت محوری برخوردار ،« چرخش » راستای پرسش بنیادین در دورة موسوم به
می شود. در این مقاله به سه رهیافت هایدگر در باب تکون مابعدالطبیعه در این دوره
کانت و » خواهیم پرداخ ت. هایدگر این سه رهیافت را در سه کتاب مختلف تحت عنوان
ارائه « آموزة افلاطون در باب حقیق ت » و «؟ مابعدالطبیعه چیست » ،« مسئلة مابعدالطبیع ه
با تفسیر خاص کانت و بر اساس مفهوم « کانت و مسئلة مابعدالطبیع ه » م یدهد. در
با بحث از مفهوم عدم و «؟ مابعدالطبیعه چیست » استعلاء این کار را انجام م یدهد. در
« جمهور ی » با تفسیر تمثیل غار در « آموزة افلاطون در باب حقیق ت » حال هیبت و در
افلاطون به این موضوع می پردازد. با اینکه زمان انتشار این سه کتاب به هم نزدیک
است، اما وی با سه رهیافت یا به عبارت بهتر، سه بحث ظاهرا متفاوت سعی م یکند تا
ریشه های مابعدالطبیعه را جس توجو کند. در دو کتاب اول وی در راستای طرح کانتی،
هنوز در پی تاسیس اساسی برای مابعدالطبیعه است و ریشة آن را در خود دازاین
م یجوید، اما در کتاب اخیر به دنبال فراهم کردن مقدمات گذر از مابعدالطبیعه است و
آن را ی کسره فراموشی هستی م یداند و طرح نظریة ایده توسط افلاطون را نقطة آغاز
مابعدالطبیعه و فراموشی هستی تلقی می کند. در این مقاله سعی م یشود ضمن بیان
رهیافتی کلی، این سه رهیافت معرفی شوند و ضمن معرفی، اشتراک و اختلاف آ نها با
یکدیگر ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
")Heidegger, 1962, pﺑﻨــﺎﺑﺮاﻳﻦ در واﻗــﻊ ﻛﺎﻧﺖ ﻣﺴﺌﻠﺔ اﻣﻜﺎن وﺟﻮد ﻳـﺎ ﻋـﺪم وﺟـﻮد ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌـﻪ را ﺑـﻪ ﻣـﺴﺌﻠﺔ ﻇﻬـﻮر ﻣﻮﺟـﻮد، ﻫﻤـﺎن ﮔﻮﻧـﻪ ﻛـﻪ 19 ﺗﻜﻮن ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌﻪ: ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﻪ رﻫﻴﺎﻓﺖ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌﻪ در دورة ﭼﺮﺧﺶ )The Genesis of Metaphysics: A Study on Heidegger's Three Approaches to (Metaphysics in the "Turn" Period ﻫﺴﺖ ﺑﺎز ﻣﻲﮔﺮداﻧﺪ و اﻳـﻦ ﻫﻤـﺎن ﻫـﺴﺘﻲﺷﻨﺎﺳـﻲ ﺑﻨﻴـﺎدﻳﻨﻲ اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﺳـﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی اﺳﺎﺳـﻲ ﻫـﺴﺘﻲ اﻧﺴﺎن آﻣﻴﺨﺘﻪ اﺳـﺖ.
ﺑـﻪ ﺑﻴـﺎﻧﻲ دﻳﮕـﺮ ﻫﺎﻳـﺪﮔﺮ در ﻛﺎﻧﺖ و ﻣﺴﺌﻠﺔ ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌﻪ در ﻣـﻮرد ﭼـﺎپ اول ﻧﻘـﺪ ﻋﻘـﻞ ﻣﺤـﺾ، ﻳـﺎدآور ﻣـﻲﺷـﻮد ﻛـﻪ ﻛﺎﻧـﺖ از ﺳـﻪ ﻧﻴـﺮوی ﺣـﺲ، ﻓﻬـﻢ و ﺧﻴـﺎل ﻳـﺎد ﻛـﺮده و ﺑـﺮای ﺧﻴـﺎل اﻋﺘﺒـﺎری ﺧـﺎص ﻗﺎﺋـﻞ ﺑـﻮده اﺳـﺖ، زﻳـﺮا آن را ـ ـ ــ ـ ـ ـ ـ ـ ـ ـ 29 رﺿﺎ دﻫﻘﺎﻧﻲ / ﺣﺴﻴﻦ ﻛﻠﺒﺎﺳﻲ اﺷﺘﺮی ()Reza Dehghani / Hossien Kalbasi Ashtari ﺳﺮﭼ ـﺸﻤﺔ دو ﻧﻴ ـﺮوی دﻳﮕ ـﺮ داﻧ ـﺴﺘﻪ ﺑ ـﻮد.
)Zarader, 1996, pوﻳﮋﮔﻲ اﺻﻠﻲ ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌﻪ آن اﺳـﺖ ﻛـﻪ ﺑﻪ ﻓﺮاﺳﻮی ﻣﻮﺟﻮدات ﻃﺒﻴﻌﻲ ﻣﻲرود و اﻳﻦ ﺑﺎ اﺳـﺘﻌﻼء ذات دازاﻳـﻦ ﻣـﺮﺗﺒﻂ اﺳـﺖ و ﻟـﺬا ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌـﻪ در 79 ﺗﻜﻮن ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌﻪ: ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﻪ رﻫﻴﺎﻓﺖ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌﻪ در دورة ﭼﺮﺧﺶ )The Genesis of Metaphysics: A Study on Heidegger's Three Approaches to (Metaphysics in the "Turn" Period ﺳﺮﺷﺖ اﻧﺴﺎن اﺳﺖ.
. )Dostal, 1992, p ادﻋﺎی ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ ﻳﻌﻨـﻲ ادﻋـﺎﻳﻲ ﻛـﻪ او آن را ﺑـﺎ ﻫﻤـﺔ ﻗـﺪرت اﻧﺪﻳـﺸﺔ ﻏﻨـﻲاش ﺗﻮﺳـﻌﻪ داد، ﺻـﺮﻓﺎ اﻳـﻦ ﺑﻮد ﻛﻪ وﺣﺪت ﺗﻘﺪﻳﺮی ﺗﺎرﻳﺦ ﻏﺮب را ﻛـﻪ ﺑـﺎ ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌـﺔ ﻳﻮﻧـﺎﻧﻲ ﺷـﺮوع ﺷـﺪه و در ﻧﻬﺎﻳـﺖ ﺑـﻪ ﺳـﻠﻄﺔ 99 ﺗﻜﻮن ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌﻪ: ﺑﺮرﺳﻲ ﺳﻪ رﻫﻴﺎﻓﺖ ﻫﺎﻳﺪﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﺎﺑﻌﺪاﻟﻄﺒﻴﻌﻪ در دورة ﭼﺮﺧﺶ )The Genesis of Metaphysics: A Study on Heidegger's Three Approaches to (Metaphysics in the "Turn" Period ﻛﺎﻣﻞ ﺻﻨﻌﺖ و ﻓﻨﺎوری ﺧﺎﺗﻤﻪ ﻳﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ روﺷﻦ ﺳﺎزد (12."