چکیده:
بحث«حق– وظیفه» اصالتا مملوک مفهومی فلسفه غربی (فلسفه های سیاسی- اجتماعی و اخلاقی- حقوقی) و علوم اجتماعی مدرن (نظریه شهروندی) است. از این حیث و خصوصا از جهات نظری این مفهوم مرکب، که البته باید آن را نوعی معادله اجتماعی متوازن در تعامل اجتماعی خود - دیگری نیز تلقی کرد، انصافا خوش درخشیده و از لحاظ عملی نیز به ارتقای شان مدنی فرد مدرن انجامیده و به تبع منجر به تبدیل subject رعیت (مکلف نامحق) به citizen شهروند (فرد مسئول محق) شده است. در ادبیات فقهی اسلامی (اعم از شیعه و سنی) به خاطر گفتمانی نبودن جاپایی از این نسبت کم تر می توان دید، اما در ذیل و متن معارف اسلامی و شیعی جاری می شود مبانی فکری و عقیدتی این نسبت اجتماعی مهم میان مسلمین، که ناظر به ادای وظیفه و زان سو مطالبه حق به مثابه یک امر عقیدتی که مبتنی بر حقانیت عمل به آموزه های دینی اسلامی در زندگی فردی مسلمین است، را استنباط نمود.
با توجه به این مهم، در این مقاله با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا [content analysis]، تلاش شده است تا مبانی فکری و عقیدتی نسبت اجتماعی حق – وظیفه از این منظر دینی واکاوی شود. به این منظور- و نه در سویه مقایسه- لازم دیدیم تا ابتدا برخی از ملاحظات معرفتی نظری این نسبت، که مندرج در فلسفه غربی و علوم اجتماعی مدرن است و معمولا در متن نظریه شهروندی مرتب شده است، را به صورتی فشرده مرور نماییم. به همین منوال نیز لازم شد که مبانی فکری عقیدتی نسبت اجتماعی حق – وظیفه در گفتمان دینی هم در ادامه بحث اول به دست داده شود. و نهایتا واجب شد که مستنداتی هم از گفتمان دینی متعارف در زیست جهان اسلامی ارائه شود. و به این قرار به تحلیل نهج الفصاحه (گفتارهای منسوب به پیامبراسلام ص) و نهج البلاغه (متعلق به امام علی ع) اکتفا کردیم.
از یافته های استنباطی از این دو متن دینی مهم و مقبول می توان به خاستگاه های شکل گیری شهروندی دینی [religious citizenship ] رسید، که متاسفانه مفهومی غریب و پدیده ای مهجور در زیست جهان اسلامی معاصر است. درست همان گونه که غربی ها از بطن فلسفه سیاسی اجتماعی و اخلاقی حقوقی مدرن و عرفی شان به مفهوم- پدیده شهروندی عرفی [secular citizenship] نائل شدند.
The concept of right-duty is originally a concept of Western philosophy (sociopolitical philosophy, moral - legal philosophy) and modern social sciences (theory of citizenship). This complex concept, as some kind of social balance equation in social interaction of self-other, has honestly excelled from this point of view and especially from that of the theoretical one and practically has led to the development of modern man and his civic status and consequently transformed subject into citizen. Since the literature of Islamic jurisprudence is a non-discourse one, there is no trace of this concept in it (both Shi`a and Sunni). But it can be found between the lines of Islamic teachings and texts. It can also be inferred from intellectual and ideological foundations of this social equation among Muslims, which refers to duty in one hand and right as a matter of an ideological issue, based on legitimacy of abiding by Islamic religious teachings in one’s life. Due to this, in this paper, using the technique of content analysis, the authors attempt to analyze intellectual and ideological foundations of right-duty social equation from the religious perspective. To this end - and not to make a comparison - we deemed it necessary to make a brief review of some theoretical and epistemological considerations of the equation, which is embodied in Western philosophy and modern social sciences and usually arranged in the context of citizenship theory. Likewise, it was also necessary to deal with intellectual and ideological foundations of right-duty social equation in religious discourse following the first part of this paper. Finally, it was necessary to present some documentations of conventional religious discourse in the Islamic world. Therefore, the author of the present paper analyzes two precious books: Nahj al-Fasahah (sayings attributed to the Prophet, peace and blessings be upon him) and Nahj al-Balagha (belonging to Imam Ali, peace be upon him). One can find the origin of religious citizenship (which is a strange phenomenon in the contemporary Muslim) from the inferred findings of these two important and reliable books just as Western scholars have elicited the phenomenon of secular citizenship from political, social, and ethical philosophy.