چکیده:
«بحران معنا را میتوان در پسزمینههای پیدایش جنبشهای نوپدید دینی جستجو کرد. لایه رویین بحران، نهفته در رونق معنویتگرایی جدید که نشانه آن التقاط و پرگویی خالی از مبانی معرفتی است و لایه زیرین آن، جهانیشدن لجامگسیخته در حوزه فرهنگ و دین»در این مقاله تلاش میشود تا به بررسی جنبشهای نوپدید دینی به عنوان محصول جهانیشدن در حوزه معنویت پرداخته شود. در باب مولفههای پیدایش جنبشها، پژوهشگر ناگزیر به موارد کم و زیادی اشاره میکند که همگی– یا اکثر به قریب – آنان در دل جهانیشدن و تسریع فرآیند جهانیشدن پدید آمدهاند. ازاینرو، میتوان اذعان داشت که «جنبشهای نوپدید در گرو فرایند جهانیشدن» برای غلبه بر بحران هویت معنا پدید آمدهاند. حال آنکه نمونه کامل و سمبل بارز کلیدواره مذکور، تحقق پارلمان ادیان جهان بوده است. ازاینرو، نگارنده ابتدا در باب چیستی جنبشهای نوپدید و علل پیدایش آنان سخن میگوییم، سپس به جهانیشدن و ابعاد آن پرداخته و در نهایت، به رابطه تنگاتنگ «جهانیشدن در حوزه معنویت»، «بحران معنا و هویت» و «پیدایش و استقبال از جنبشهای نوپدید» اشاره خواهد کرد.
You can see the crisis of meaning in the backgrounds of new Religious Movements. The upside layer of the crisis lies on new spirituality which is a kind of prattle with empty knowledge bases and its underlay is globalization in the dominion of culture and religion. "
This paper will attempt to review Religious Movements as a product of globalization in the dominion of spirituality. in this paper، the researcher more or less is inevitable to note that all - or the vast majority – Movement's elements are at the heart of globalization and in the accelerating process of globalization appeared. Therefore، it should be stated that the "new movement that depends on the process of globalization" have emerged to overcome the identity crisis of meaning. The prominent symbol or the full sample of this is the Parliament of World Religions. Therefore، the author's first speak is about the nature of movements and causes of them، then he discusses about the dimensions of globalization and، and ultimately refers to the close relationship between "globalization of spirituality"، "crisis of meaning and identity" and "welcoming and appearance of new movements".
خلاصه ماشینی:
""/> سر برآوردند – فاش میشود<FootNote No="27" Text=" آنچه از آن به جنبشهای نوپدید دینی یاد میکنیم کاملا در فضای جدید یکی دو سده اخیر پدید آمدهاند؛ مثلا به شدت متأثر از پلورالیسم دینی، فردگرایی افراطی، جهانیشدن ایدههای فرهنگی - معنوی و غیرهاند.
ناظر به نظریه جامعهشناسانه فوق و در چارچوب پژوهش کنونی ما، میتوان مسئله را بدینشکل تبیین کرد که در هر جامعهای که مدل یا مدلهایی از دین و معنویت مورد توجه قرار میگیرد و افراد جامعه دغدغههای معنویی خویش را بروز میدهند به دلیل تحولات اجتماعی که به دلائل گوناگون جز جدا نشدنی هر جامعه انسانی است، شبهات و نیازهای معنوی جدیدی پدید میآید که وظیفه اصلی نهاد یا سازمان دینی آن جامعه - در مرحله نخست - پاسخگویی تئوریک و عملی مناسب به آنها است.
این گردهمایی که شهرتی جهانی دارد، تا کنون پنج مرتبه (1893 در شیکاگو امریکا و 1993 مجددا در شیکاگو امریکا و 1999 در کیپتاون آفریقای جنوبی و 2004 در بارسلونای اسپانیا و 2009 در ملبورن استرالیا<FootNote No="44" Text=" نگارنده که در پنجمین پارلمان جهانی ادیان در ملبورن استرالیا حضور داشت به عینه مشاهده کرد که جنبشهای معنوی بسیاری از اقصی نقاط جهان برای تبلیغ عقاید خویش آمدهاند و در واقع این گردهمایی به محفلی برای عرض اندام و رقابت بین جنبشهای نوپدید دینی و ارائه قرائتهای جدید از معنویت و دین تبدیل شده بود.
نتیجه گیری تغییرات بنیادین علمی در حوزه نگرشهای تئوریک به مسئله دین و معنویت موجب پیدایش جنبشهای نوپدید دینی شده و یا فضا را برای دامنزدن بدان به خوبی فراهم ساخته است."