خلاصه ماشینی:
"منظور از «تقسیم معیشت» که به خداوند نسبت داده شده چیست؟ امام علی میفرمایند: خداوند «استخدام متقابل» و بهرهگیری از کار دیگران را یکی از شیوههای زندگی بشر قرار داده است، بدین ترتیب که «إذ خالف بحکمته بین هممهم و إراداتهم، و سایر حالاتهم و جعل ذلک قواما لمعایش الخلق (خداوند با حکمت خویش سطوح همت و اراده و دیگر ویژگیهای افراد بشری را مختلف قرار داد، و زندگانی ایشان را بر پایه همان اختلاف پایه گذاری کرد)»، انسانی انسان دیگر را در صنعت کشاورزی، امور خدماتی و امور اداری و سایر تصرفات استخدام میکند، اگر هر یک از ما ناچار باشد خودش بنا، نجار و...
کمونیسم یا لیبرالیسم اقتصادی ؟ از مطالب پیشین چنین بر میآید که امام علی (اسلام) به لیبرالیسم اقتصادی معتقدند، یعنی کتاب تشریع را میباید در آیینه تکوین مطالعه کرد، همانگونه که افراد انسانی به لحاظ ویژگیهای طبیعی نابرابرند به لحاظ اجتماعی نیز میتوانند نابرابر باشند و هیچ محدودیتی وجود ندارد، زیرا دامنه اختلاف طبیعی نامحدود است؛ در حالیکه قرائت دیگری از اسلام وجود دارد که درست برعکس برداشت فوق است.
اگر استخدام نیروی کار به وسیله سرمایه برای فرد سرمایه دار جایز باشد، چنین محدودیتی چرا؟ جز این است که همان سخن پرودون است که «مالکیت مردود است چون مخالفت مالکیت است؟» از آن جا مطالب مذکور را خود شریعتی مرتب نکرده، بلکه دیگران از دست نوشتههای ایشان برداشت کردهاند، طرح کامل وی از « سوسیالیزم اسلامی» نامفهوم است، و معلوم نیست طرح نظری ایشان چه تفاوتی با مارکس دارد؟ آیا ایشان سوسیالیسم اقتصادی را به طور کامل قبول دارد یا در پی بنیانگذاری طرح جدید است؟ بدین جهت انتساب ایشان به یک رهیافت فکری کمال احتیاط را میطلبد."