چکیده:
مقاله حاضر تلاش میکند تا نظریه و الگوی جنگ نرم را در چهارچوب گفتمان انقلاب اسلامی، فهم و تحلیل نماید. پرسش از چیستی جنگ نرم در جامعه علمی ما مهم و دارای ارزش راهبردی بالایی است. دلیل این امر به تنوع و تعدد تعاریفها و همچنین غلبه رویکردهای غیر ایرانی ـ اسلامی در تحلیل جنگ نرم باز میگردد. به همین خاطر است که الگوهای مدیریت برآمده از این نظریهها، کارآمدی لازم را در جامعه ایران ندارند. نگارنده درمقاله حاضر با اتخاذ رویکردی قرآنی تلاش دارد تا ضمن پاسخگویی به سوال از «چیستی جنگ نرم و شناسایی ارکان اجرایی آن»، زمینه مناسب برای طراحی الگوی راهبردی مدیریت این جنگها را فراهم سازد. در این مقاله مؤلفههای پیشنهادی محقق برای طراحی الگوی موثر مدیریت جنگ نرم از منظر اسلامی آمده است. نتایج تحقیق دلالت بر آن دارد که: تربیت دینی، بنیاد اخلاقی قدرت سیاسی و منابع نرمافزاری قدرت،(به مثابه ارکان اساسی انقلاب اسلامی در ایران) سه هدف اصلی در جنگ نرم بر ضد انقلاب اسلامی ایران به شمار میآیند و بر این اساس، مؤلفههای راهبردی الگوی مدیریت جنگ نرم ایران نیز لازم است متوجه تقویت جایگاه منابع نرم افزاری قدرت، صیانت از اصول اخلاقی نظام اجتماعی و بالاخره تلاش برای ترویج الگوی تربیت ایمانی در جامعه اسلامی، باشد.
خلاصه ماشینی:
"مفهوم و جایگاه جنگ نرم در گفتمان انقلاب اسلامی (بر اساس اصول قرآن کریم) اصغر افتخاری1 چکیده واژگان کلیدی: مقدمه وقالت الیهود ید الله مغلولة غلت أیدیهم ولعنوا بما قالوا بل یداه مبسوطتان ینفق کیف یشاء ولیزیدن کثیرا منهم ما أنزل إلیک من ربک طغیانا وکفرا وألقینا بینهم العداوة والبغضاء إلی یوم القیامة کلما أوقدوا نارا للحرب أطفأها الله ویسعون فی الأرض فسادا والله لا یحب المفسدین» (مائده/ 64) «و یهودیان چنین اظهار داشتند که دست (قدرت) الهی در بند است (و خدای متعال عاجز از اقدام میباشد).
در حالی که مولفههای سختافزاری قدرت و دانشهای مرتبط آنها در اداره جنگ نقش موثر دارند، اما با تامل در راهبرد توحیدی اتخاذ شده از سوی پیامبران و به ویژه رسول خدا محمد مصطفی( مشخص میشود که «عطایای الهی» (که از آنها به فضایل یا همان معنای کلاسیک هنر میتوان تعبیر نمود)، نمودی بارز دارند و چنان برجسته شدهاند که تمامی عوامل دیگر به نوعی در ذیل آن معنا و مفهوم مییابند.
برای مثال «خلق حسن» را به عنوان قدرت نفوذ و تسخیر قلبها میشناساند که در صورت ضعف آن، افراد و گروههای اجتماعی (که در حکم یک منبع سختافزارانه قدرت هستند) پراکنده و توان اقدام جبهه اسلامی زایل میگردد (ال عمران/159)؛ چنان که از نیرنگ به مثابه یکی از منابع نامشروع قدرت نرم کافران یاد شده که مورد توجه کفار و منافقان میباشد (بقره/9)؛ و یا از «دروغپردازی» به عنوان مشیء ناصوابی یاد شده که فاسد کننده قدرت اصیل و مولد فرصت و توانی صوری و غیر واقعی است که بزودی در برابر واقعی جبهه حق رو به زوال میگذارد و سرنوشت تمامی اقوامی که در مقابل رسولان الهی راه عناد را برگزیدند، موید این معنا است."