چکیده:
در فاصله سده های پنجم و اوایل هفتم هجری، سرزمین های شرق مدیترانه دچار آشفتگی سیاسی شده بود و حملات صلیبیان نیز به این آشفتگی دامن می زد. با قدرت یافتن صلاح الدین ایوبی در نیمه دوم سده ششم اوضاع سیاسی تاحدی بهتر شد.
دوره ایوبیان، نه تنها درزمینه کشورگشایی و دستاوردهای جنگی، بلکه ازنظر فرهنگی نیز کارآمد بود. آنان راه های جدیدی به دنیای هنر گشودند، ولی حکومتشان بسیار کوتاه بود. ازاین رو، دوره ایوبیان بیشتر به لحاظ داشتن نقشی رابط بین سبک های سلجوقی و مملوکی اهمیت دارد.
به علت ناهماهنگی هنر و سیاست در این دوره هیچ سبک واحدی برای نگارگری خلق نشد. ازجمله نسخه های مصور باقی مانده از دوره ایوبیان نسخه ای از کلیله و دمنه، مقامات حریری و کتاب مختارالحکم و محاسن الکلم است. اهدافی که در این مقاله مدنظر است، آشنایی با ویژگی ها و شاخصه های نگارگری دوره ایوبیان و شناخت مضامین نسخه های مصور این دوره از طریق بررسی نگاره های باقی مانده از آن است. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و گردآوری مطالب به روش کتابخانه ای انجام شده است.
بررسی سه نسخه مصور این دوره نشان می دهد که در این نسخه ها تمام تصاویر در وسط صفحه قرار گرفته و در بالا و پایین آن ها نوشته هایی از متن کتاب به عربی وجود دارد. در برخی از نگاره ها حرکت و پویایی و زندگی در عناصر تصویر دیده می شود، ولی به طورکلی روح حاکم بر تصویر سکون و بی تحرکی است. درختان و گیاهان در این نگاره گل وبرگ های عجیب و ناشناخته دارند و درعین حال ازلحاظ بصری ساده و برگرفته از گیاهان آن نواحی اند. شاخصه آخر استفاده از عناصر نمادگونه برای نشان دادن چیزی یا جایی یا حتی مفهومی نظیر درخت خرما (نماد حاصلخیزی)، بوته خار (نماد اندوه و گناه)، پرنده دریایی (به نشانه وجود آب) و بلبل (به نشانه وجود چمنزار) است.
The advent of Salah Al-Din Ayoubi، in the second half of the twelfth century / VI، relieved partly the political turmoil governing the Mediterranean Eastern lands during the eleventh century /V، till the early thirteenth / VII and often intensified with the Crusades’ attacks. Ayoubian were efficient and effective not only in conquests and war achievements but also in cultural services. They opened new ways towards the world of art; however، the period of their soverignety did not last long; and their significance was mostly due to their role in establishing a bond between the Seljuk and Mamluk eras and their distinctive manners of style. In this regard، due to the incoordination between art and politics in this period، no solitary style of painting was shaped. The illustrated manuscripts remaining from Ayoubian era include an edition of “KalilahwaDimnah”; or (The fables of Bidpai)، Maqamat Al-Hariri and the book entitled: Mokhtar Al-Hikamand Mahasen Al-kalam. Getting accustomed with the features of paintings & recognizing the subject matter of illustrated manuscripts in Ayoubian era، are the main purposes of this essay. The analysis of the three manuscripts of this book reveals that in all works the images are located in the middle of the page amidst Arabic texts. In a number of the paintings، liveliness and vivacity can be traced among the elements of the visual; however، the overall atmospheres of the paintings are still and motionless. The trees and the plants have mysterious leaves and flowers; nonetheless، they bear simple desgins and can be traced back to the local vegetation of the area. The last feature applied is the use of symbolism depicting local features including the date palm a symbol of fertility، a torn bush a symbol of sadness and melancholy، a seagull symbolizing water and the nightingale symbolizing open meadows.