چکیده:
رواج گستردة موسیقی عامه پسند (پاپ ) در سال های اخیر، از سویی مخاطبان این نوع موسیقی را جذب کرده و از سوی دیگر انتقادهایی را دربارة کیفیت آثار هنری ارائه شده در این حوزه برانگیخته است . برخی از این انتقادها متوجه نوع اشعاری است که در موسیقی پاپ به مخاطب ارائه میشود. از سوی دیگر رویکرد صداوسیما نسبت به پخش گستردة قطعات موسیقی پاپ از رادیو و تلویزیون ، حساسیت موضوع را بیشتر کرده است . این نوشتار، پس از طرح مباحث نظری دربارة شعر و گونه های مختلف آن از نظر صورت و محتوا، رابطه شعر و موسیقی و اهمیت شعر در موسیقی با کلام ؛ به بررسی اهمیت و جایگاه شعر در موسیقی پرداخته و با استفاده از اصول و معیارهای نقد شعر و موسیقی، برخی از ویژگیها و اشکالات رایج در اشعار مورد استفاده در موسیقی پاپ را بررسی کرده است . در پایان نیز سعی شده است توصیه هایی در خصوص چگونگی استفاده از موسیقی عامه پسند در صداوسیما ارائه شود.
خلاصه ماشینی:
سرگردانی میان معنا و بیمعنایی (جایگاه شعر در موسیقی عامه پسند امروز) دکتر حسین بیات * تاریخ دریافت : ٨٧/١/٢٠ تجدیدنظر: ٨٧/٣/١٣ پذیرش نهایی: ٨٧/٤/١ چکیده رواج گستردة موسیقی عامه پسند (پاپ ) در سال های اخیر، از سویی مخاطبان این نوع موسیقی را جذب کرده و از سوی دیگر انتقادهایی را دربارة کیفیت آثار هنری ارائه شده در این حوزه برانگیخته است .
com مقدمه افزایش توجه به موسیقی عامه پسند در سال های اخیر، در کنار جذب طرفداران این نوع موسیقی، اعتراض ها و انتقادهایی را هم برانگیخته است که برخی از آنها متوجه کیفیت آثار هنری ارائه شده در این حوزه هستند.
پرسش هایی از این قبیل که : رابطه شعر و موسیقی چیست ؟ هدف اصلی شعر در موسیقی ایجاد لذت است یا انتقال معنی؟ تأثیرگذاری بر احساسات مخاطبان اولویت دارد یا ارتباط برقرار کردن با عقل و اندیشۀ آنان ؟ و در موسیقی با کلام ، شعر مهم تر است یا موسیقی یا هر دوی این عناصر در جایگاه خود اهمیت ویژه ای دارند؟ شعر و جایگاه معنا در آن یکی از مباحثی که همواره در حوزه هنر و بویژه شعر مطرح بوده ، این است که هدف شعر چیست ؟ آیا شعر باید در خدمت اهداف متعالی باشد یا هدف از آن فقط لذت بردن است ؟ این سؤال دربارة اشعار همراه با موسیقی یا ترانه ها و تصنیف ها به طور جدیتری مطرح میشود، زیرا بسیاری، مهم ترین جنبۀ موسیقی را شورانگیزی و لذت بخشی آن و نیز برانگیختن احساسات زیباییشناسانۀ مخاطب میدانند و طبیعی است که در چنین دیدگاهی، شعر همراه با موسیقی هم لزوما نباید هدفی جز زیبایی صوری داشته باشد.