چکیده:
ﻣﻮﺿﻮع ﻗﺮاﺋﺎت و اﺧﺘﻼف در آن ارﺗﺒﺎط ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﺎ ﻧﺺ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ دارد ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪای ﮐﻪاﺛﺒﺎت آزادی در ﻗﺮاﺋﺖ ﻗﺮآن، ﺗﺤﺮﯾﻒ ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ را در ﭘﯽ دارد. اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻣﻮرد اﻫﺘﻤﺎمﻣﺴﺘﺸﺮﻗﺎﻧﯽ ﭼﻮن ﮔﻠﺪزﯾﻬﺮ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﻗﺮآنﭘﮋوﻫﺎن ﻣﺤﻘﻖ ﮐﻪ ﺑﻪ اﻫﺘﻤﺎم واﻻیﭘﯿﺎﻣﺒﺮ در ﺻﯿﺎﻧﺖ از ﻗﺮآن و وﺟﻮد ﻗﺮاﺋﺖ واﺣﺪ و ﻣﻌﯿﺎر ﺑﻮدن ﻗﺮاﺋﺖ ﻋﺎﻣﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪ ﻫﺴﺘﻨﺪ،اﯾﻦ اﺧﺘﻼﻓﺎت را ﺑﻪ ﭘﺲ از ﺣﯿﺎت اﯾﺸﺎن ﻧﺴﺒﺖ دادهاﻧﺪ و ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮔﻠﺪزﯾﻬﺮ را ﻧﺎﺷﯽ ازﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺗﮏ ﺑﻌﺪی وی ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻫﻞﺳﻨﺖ، داﺷﺘﻦ ﭘﯿﺶﻓﺮضﻫﺎی ﺧﺎص و ﺗﻌﺼﺐ وﯾﮏﺳﻮﯾﻪ ﻧﮕﺮی وی ﻣﯽداﻧﺪ. ﻧﺴﺒﺖ دادن ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻗﺮاﺋﺎت ﺑﻪ ﭘﯿﺎﻣﺒﺮ ،اﺛﺒﺎت ﻋﺪم وﺟﻮد ﻧﺺﺛﺎﺑﺖ ﺑﺮای ﻗﺮآن، اﺛﺒﺎت آزادی و اﺧﺘﯿﺎر اﻓﺮاد در ﻗﺮاﺋﺖ دﻟﺨﻮاه از ﻗﺮآن و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺣﮑﻢﺑﻪ ﺗﺤﺮﯾﻒ و ﺑﺮاﺑﺮی ﻗﺮآن ﺑﺎ ﻋﻬﺪﯾﻦ از دﯾﺪﮔﺎهﻫﺎی ﮔﻠﺪزﯾﻬﺮ در زﻣﯿﻨﻪ ﻗﺮاﺋﺎت اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و ﻧﻘﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
خلاصه ماشینی:
" ﮔﻠﺪزﯾﻬﺮ اﺣﺎدﯾﺚ ﻫﻔﺖ ﺣﺮف را ﻧﺰدﯾﮏ ﺑﻪ دﯾﺪﮔﺎه ﺗﻠﻤﻮد درﺑﺎره ﻓﺮو ﻓﺮﺳﺘﺎده ﺷﺪن ﺗﻮرات ﺑﻪ ﻟﻐﺖﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻣﯽداﻧﺪ و در ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺗﻔﺎوت ﺟﻨﺲ اﯾﻦ ﺗﻐﯿﯿﺮ زﺑﺎﻧﯽ در ﻣﻮرد ﻗﺮآن و ﺗﻮرات ﻣﯽﻧﻮﯾﺴﺪ: »ﺗﻐﯿﯿﺮات ﻟﻔﻈﯽ ﮐﻪ در ﮐﺘﺎب ﻋﻬﺪ ﻋﺘﯿﻖ روی داده اﺳﺖ، ﺑﺮﺧﺎﺳﺘﻪ از وﯾﮋﮔﯽﻫﺎی زﺑﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮﺟﺐ اﻋﺘﻤﺎد ﺑﺪان ﻣﯽﺷﻮد ﺣﺎل آﻧﮑﻪ اﯾﻦﮔﻮﻧﻪ ﺗﻐﯿﯿﺮات در ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﻣﻮرد ﺣﻤﺎﯾﺖ ﻗﺎرﯾﺎن ﻗﺮار ﻧﮕﯿﺮد« )ﻫﻤﺎن، 23(.
از ﺑﺮﺧﯽ ﻣﻌﺘﺰﻟﻪ ذﮐﺮ ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ از ﻣﻨﻈﺮ آﻧﻬﺎ دﺳﺘﻮر ﺑﻪ ﻗﺘﻞ ﻧﻔﺲ ﻗﺒﯿﺢ ﺑﻮده اﺳﺖ )ﻗﺮﻃﺒﯽ، ﺟﺎﻣﻊ اﻟﺒﯿﺎن، 1/204( ﺑﺎﯾﺪ اﻓﺰود ﮔﻠﺪزﯾﻬﺮ اﯾﻦ ﺣﮑﻢ ﻗﺮآن را ﺷﺒﯿﻪ ﺑﻪ رأی ﮐﺘﺎب ﻣﻘﺪس در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ ﻣﯽداﻧﺪ، ﭘﺲ ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ در ﻗﺮآن ﻧﻮﻋﯽ ﺳﻨﮓدﻟﯽ و ﻗﺴﺎوت اﺳﺖ، اﻣﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮرات اﯾﻦﮔﻮﻧﻪ ﻧﯿﺴﺖ؟! 81 / ﻗﺮآنﭘﮋوﻫﯽ ﺧﺎورﺷﻨﺎﺳﺎن، ﺳﺎل ﻫﺸﺘﻢ، ﺷﻤﺎره 41، ﺑﻬﺎر و ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 2931 ش در ﻣﻮرد آﯾﻪ ﻣﻮرد اﺳﺘﺸﻬﺎد ﮔﻠﺪزﯾﻬﺮ ﺑﺮای اﺧﺘﻼف ﻗﺮاﺋﺎت ﻧﺎﺷﯽ از اﺧﺘﻼف ﺣﺮﮐﺎت ﺑﺎﯾﺪ ﮔﻔﺖ در ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ ﺷﯿﻌﯽ ﻣﺼﺪاق »ﻣﻦ« در آﯾﻪ ﺷﺮﯾﻔﻪ، ﺣﻀﺮت ﻋﻠﯽ ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ ﮐﻪ رواﯾﺎت ﺑﺴﯿﺎری ﻣﺆﯾﺪ اﯾﻦ ﻧﯿﺰ ﻫﺴﺖ )ر.
اﯾﻦ ﻗﺒﯿﻞ ﻗﺮاﺋﺎت ﻣﻮرد اﺳﺘﻨﺎد ﮔﻠﺪزﯾﻬﺮ ﺗﻨﻬﺎ ﺑﻬﺮه ﺟﺴﺘﻦ از رواﯾﺎت ﺷﺎذ ﺑﺮای ﺧﺮده ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﺮآن اﺳﺖ؛ ﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ دﻟﯿﻞ اﺑﻦﻗﺘﯿﺒﻪ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ: »ﻫﺮﮔﺰ اﺷﺘﺒﺎﻫﺎت ﻗﺎرﯾﺎن ﻣﺘﺄﺧﺮ را ﺣﺠﺘﯽ در ﻗﺮاﺋﺖ ﻗﺮآن ﻗﺮار ﻣﺪه« )اﺑﻦ ﻗﺘﯿﺒﻪ، ﺗﺄوﯾﻞ ﻣﺸﮑﻞ اﻟﻘﺮآن، 85(؛ ﯾﻌﻨﯽ ﻗﺮاﺋﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﺷﮑﻞ ﻣﻘﺒﻮل اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻞ از اﺟﺘﻬﺎد ﻗﺮاء ﻣﺮﺳﻮم ﺑﻮده اﺳﺖ.
ﺟﺎﯾﮕﺰﯾﻨﯽ ﻣﺘﺮادﻓﺎت در ﻗﺮاﺋﺖ و ﺗﻼوت ﻗﺮآن ﮐﺮﯾﻢ، ﯾﮑﯽ از ﻣﻌﺎﻧﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺮای رواﯾﺎت ﻫﻔﺖ ﺣﺮف در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ، اﻣﺎ ﻃﺒﻖ آﻧﭽﻪ اﻫﻞﺳﻨﺖ از زﻣﺎن ﺑﻘﺎی اﯾﻦ رواﯾﺎت ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎم ﺧﻼﻓﺖ ﻋﺜﻤﺎن ﻗﺎﺋﻞ ﻫﺴﺘﻨﺪ، اﯾﻦ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺣﯿﺪ ﻣﺼﺎﺣﻒ از ﺑﯿﻦ رﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ."