چکیده:
نوشتار حاضر به بررسی و نقد مدخل «کشاورزی و گیاهان» در دایرة المعارف قرآن لیدن میپردازد. نویسنده ضمن بررسی مفصل کشاورزی و گیاهان در قرآن به معرفی کتبی میپردازد که در زمینه کشاورزی و گیاهان به رشته تحریر درآمده و یا از زبانهای غیرعربی به عربی ترجمه شدهاند.ذخیره محصولات کشاورزی، نظامهای آبیاری زیرزمینی، باد سرد و سوزان، مزارع سرسبز آخرت، دو باغ سرسبز و پر آب، گیاهان روئیده در جهنم مواردی است که در نوشتار حاضر آسیبشناسی شده و مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"وی در این باره میگوید: در قرآن بسیاری از اصطلاحات مرتبط با کشاورزی و گیاهان در بافتهایی به کار میروند که حاکی از قدرت مطلق خداوند است؛ مثلا کلمة حصید (یونس/24) به معنای «کاه بن» برای توصیف مزارع سابقا حاصلخیزی به کار میرود که از سوی خدا ویران شدهاند تا خیالات باطل صاحبان آنها مبنی بر قادر بودن بر آن مزارع، مجازات گردد.
بررسی و نقد چنان که گذشت آقای وینز آیه 25 سوره بقره را بدین گونه ترجمه کرده است: «باغهایی که در زیر آن رودخانهها جریان دارند»؛ مراجعه به تفاسیر متعدد و مهم شیعه و اهل سنت نشان می دهد که منظور از (من تحتها) در آیه، زیر زمین نیست، بلکه منظورجریان آب روی زمین و لابهلای درختان است؛ زیرا اگر منظور جریان آب زیر زمین بود آنگاه برای اهل زمین بهره و حظی نداشت، چون آنچه از دیده پنهان باشد لذت دیداری برای مردم ندارد و خداوند در این آیه در مقام تشویق و ترغیب بندگانش است، بنابراین، با چیزهایی ترغیب میکند که دیدنش برای مردم لذت آور باشد (طبری، جامع البیان، 1/132؛ طوسی، التبیان، 1/108؛ طبرسی، مجمع البیان، 1/162؛ ابن کثیر، تفسیرالقرآن العظیم، 1/113؛ نیشابوری، إیجازالبیان، 1/76؛ ابن عجیبه، البحرالمدید، 1/89).
کلمه «سدر» دو بار در قرآن به کار رفته که در آیة 16 سوره سبأ به معنای یک درخت بی ارزش دنیایی و در آیة 28 سوره واقعه به معنای یک درخت بهشتی ـ درست برخلاف آنچه نویسنده مقاله گفته است ـ اشاره دارد (طبری، جامع البیان، 22/5؛ طبرسی، مجمع البیان، 8/605؛ ابنکثیر، تفسیرالقرآن العظیم، 6/449؛ شبر، تفسیرالقرآن الکریم، 1/407؛ طباطبایی، المیزان، 16/364؛ میرزا خسروانی، تفسیرخسروی، 7/81)."