چکیده:
چکیده از مقلد تا محقق فرقهاست کاینچو داود است وآندیگر، صداست قرآن کریم، روایات معصومین (ع) و حکیمان مسلمان، با طرح نقشۀ راه دانشپژوهی -از تقلید تا تحقیق-، علو همت، پویایی، اشتیاق به فراگیری، پاسداشت حرمت استاد، تفقه وتدبر، زمانشناسی ونوگرایی، خلاقیت وابتکار و...، را از مهمترین محرکهای رسیدن دانشپژوه به افتخارات علمی میدانند و از این طریق او را از جمود وخمودگی، دون همتی، قناعت در کسب معرفت، حیا از پرسشگری، هراس از اظهارنظر علمی، همیشه شاگرد و مقلد ماندن و...، باز میدارند. واضح است که تحقق کامل این نقشه و عبور از مرحلۀ تقلید و رسیدن به مرحلۀ جویای علم بودن و نشستن بر اریکۀ تحقیق وتولید علم کردن، علاوه بر سعی و اهتمام خود دانشپژوه، همت و تدبیر مشفقانۀ خانواده و جامعه- به ویژه استادان فرزانه و مسئولان مربوط- را نیز میطلبد.
خلاصه ماشینی:
این مقاله در پی پاسخ دادن به این پرسش اساسی است که آیا اسلام تنها به بزرگداشت علم و معرفت و نکوداشت مقام دانشجو پرداخته ، یا طرح و نقشه ای نیز بـرای دسـتیابی بـه هویت دانشجویی فرا راه او ترسیم کرده است ؟ فرضیه ای که در ادامه ، به تفصیل ، آن را اثبات و بررسی خواهیم کرد ایـن اسـت کـه در اسلام و در رأس آن در قـرآن کـریم ، روایـات و سـنت معصـومین (ع ) و نیـز اندیشـوران مسلمان ، فراتر از تمجید و تکریم دانش اندوزی و فرزانگی ، به گونه ای منطقی و عملی نقشـة جامع و کاملی برای دانش پژوهی - از آغاز تا انجام آن - ترسیم شده است ، تا دانـش پژوهـان پژوهش نامة علم و دین ، سال سوم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ در فرآیندی منظم ، از شاگرد و مقلدی جویای علم و دانـش ، بـه اسـتاد و محققـی پوینـده ، صاحب نظر، نوآور و تأثیرگذار در روند رشد فرهنگ و تمدن جامعة خویش و بلکه ماندگار در عرصة حیات بشری تبدیل شوند.
(مطهری ،١٣٨٥: ٦٥) رهبری با تفطن به این موضوع مهم و حسـاس ، بارهـا و بـه طـرق مختلـف ، آن را بـه دانشجویان و دانش پژوهان یادآور شده اند: پژوهش نامة علم و دین ، سال سوم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩١ ما از شاگردی کردن پیش کسی که بلد است ننگمان نمی آید، ولی می گوییم نباید فکر کنـیم که ما همیشه شاگرد باقی بمانیم .