چکیده:
در این پژوهش سعی شده است عقاید، نگرشها، و ایدئولوژیهایی بررسی شود که نویسندگان از طریق کتابهای خود به کودکان و نوجوانان منتقل میکنند. از اینرو، تلاش شده است مشخص شود مفاهیم، عقاید، نگرشها و ایدئولوژیهای موجود در کتابهای دینی کودکان و نوجوانان کدامند؟ و این ایدئولوژیها و مفاهیم از طریق چه ساختارهای زبانی در کتابهای کودکان بیان و به آنها منتقل میشوند؟ در این پژوهش از رویکرد تامپسون (1990) استفاده شده است که پنج روش کلی عملکرد ایدئولوژی ـ مشروعسازی، پنهانسازی، یکیسازی، پراکندهسازی، و چیزوارگی ـ به همراه تعدادی راهبرد ترسیم نمادین متناسب با آنها را بیان میکند. همچنین برای تحلیل ساختارها در متون از مفاهیم مطرحشده در دستور نقشگرای هلیدی نیز بهره گرفته شده است. نمونۀ بررسیشده شش داستان مربوط به گروههای سنی «د» و «ه» است که جزو داستانهای دینی محسوب میشوند. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی است. ازجمله یافتههای این نوشتار این است که نویسندگان در کتابهای بررسیشده، برای بیان و آموزش مفاهیم دینی و معنوی، گاهی از روایتسازی و بیان روایی و داستانی و گاهی از عقلانیسازی و آوردن مجموعهای از دلایل عینی و مشاهدهپذیر برای بیان این مسائل استفاده کردهاند؛ آنها همچنین از راهبردهای افتراق و همگانیسازی نیز بهره بردهاند. مسائلی چون عقوبت گناه و مجازات، به علت ناخوشایند و منفیبودن، با راهبرد مجهولسازی بیان شدهاند و گاهی نیز از حسن تعبیر و استعاره و پنهانسازی برای بیان مسائل دردناک استفاده شده است.
خلاصه ماشینی:
بررسی آموزه های ایدئولوژیک در پاره ای از آثار ادبیات کودک ایران در گروه های سنی «د» و «ه » زهرا حامدی شیروان 1 شهلا شریفی 2 چکیده در این پژوهش سعی شده است عقاید، نگرش ها، و ایدئولوژی هـایی بررسـی شود که نویسندگان از طریق کتاب های خـود بـه کودکـان و نوجوانـان منتقـل می کنند.
از این رو، تلاش شده است مشخص شود مفاهیم ، عقاید، نگرش هـا و ایدئولوژی های موجود در کتاب های دینی کودکان و نوجوانان کدامند؟ و ایـن ایدئولوژی ها و مفاهیم از طریق چه ساختارهای زبانی در کتاب هـای کودکـان بیان و به آن ها منتقل می شوند؟ در این پژوهش از رویکـرد تامپسـون (١٩٩٠) استفاده شده است که پنج روش کلی عملکـرد ایـدئولوژی ــ مشـروع سـازی ، پنهان سازی ، یکی سازی ، پراکنده سازی ، و چیزوارگی ـ به همراه تعدادی راهبرد ترسیم نمادین متناسب با آن ها را بیان می کند.
مثل کـاربرد the study of ideology به جای جملة we study ideology یعنـی فعالیـت بـه صـورت یک شی ء بیان شده است ؛ ـ مجهول سازی : این امکان را فراهم می کند که عامل یک عمل ذکرنشده باقی بمانـد یـا بعد از آمدن پدیده مورد تأثیر پدیدار شود.
برای این پـژوهش بـه دو کتـاب خانـة کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مراجعه شد و کتاب هایی با راهنمایی کتـاب داران و بررسی قفسه های مربوط به ادبیات دینی و همچنین داستان ها انتخاب شدند.
در این جا نیز تأکید بر نقش خداوند در آفرینش انسان و بودن خداوند در جایگاه عامـل و کاربرد وجه اخباری در راستای راهبرد طبیعی سازی است .