چکیده:
نوشتار حاضر پس از م عناشناسی واژگان کرام -ت و ارت-داد، م یکوش-د ب -ه فلس-فه م جازات م رتد در نظام کیفری اسلام دست یاب د. حکم ب ه م جازات م رتد، ب ا کرام ت انسانی در تناقض نیست ؛ ب لکه خود ارتداد م تناقض ب ا کرام ت انسانی است . از نظر فقهی، م رتد ب ه کسی گفته م یشود که اظهار علنی ب ه م خالفت ب ا اسلام کن-د و از روی عناد و آگاهی، ب ه م خالفت ب ا اسلام ب پ-ردازد. از فلس-فه های م ج-ازات م رت-د م یتوان توهین ب ه م قدسات ، تزلزل عقاید دیگران و ... را ب رشمرد.
خلاصه ماشینی:
٠. »عن عمار الساب اطی قال سمعت اب ا عبدا ل لله علیه السلام یقول : کل م سلم ب ین م سلم ارت-د ع-ن الاسلام و جحد م حمدا نبوته و کذب ه فان دم ه م باش لمن سمع ذلک م نه و ام راته ب ائنة م نه ی-وم ارتد و یقسم م اله علی ورثته و تعتد ام راته عدة المتوفی عنها زوجها وعلی الام ام ان یقتل-ه ولا یستتیبه « )همان : ٥٤٥(؛ عمار ساب اطی م یگوید از ام ام صادق )ع ( شنیدم که م یفرم ودن-د: ه-ر م سلمانی از م سلمین که از اسلام ب رگردد و م نکر نبوت پیام بر اسلام شده و او را تکذیب کن-د، خونش ب ر هر کسی که این سخنان را ب شنود م باش است و ب ه م جرد ارتداد، زنش از او جدا شده و ام والش ب ین ورثه تقسیم م یشود و همسرش عده وفات نگه م یدارد و ب ر ام ام لازم است که او را ب کشد و از او توب ه نخواهد.
در کنار این روایات ، که ب ه صورت م طلق رجوع از دین اسلام و تبدیل دین را م لاک ارتداد دانسته است ، روایاتی وجود دارد که قرینه تفسیر این روایات م حسوب شده و روشن م یکند که م قصود از ارتداد، صرف تغییر آیین نیست ، ب لکه اقدام علنی و تجاهر ب ه م خالفت ب ا شریعت است .