چکیده:
کلید فهم اندیشههای دینی گیدنز در نظریة «مدرنیته متأخر» و انتقاد او از سنت جامعهشناسی کلاسیک است. از دید گیدنز، مدرنیته دارای دو مرحلة اولیه و متاخر است و در هر یک از این دو مرحله، تعامل دین و مدرنیته یکسان نبودهاست. درک و تفسیر نادرست از ماهیت مدرنیته در مرحله نخست آن، باعث شکلگیری این اندیشه شد که نفوذ و جایگاه اجتماعی دین در جامعة مدرن، کاهش یافته است و سرانجام ناپدید خواهد شد. اما در مرحلة دوم مدرنیته، نوعی احیای گرایشهای دینی و معنوی پدید آمده است که ریشه در ویژگیهای خاص این مرحله دارد. وی، با بررسی پیامدهای مدرنیته و نقد اندیشههای جامعهشناسان اولیه (کارل مارکس، امیل دورکیم و ماکس وبر) چنین نتیجه میگیرد که دین در آستانة نابودی نیست، اما احیای گرایشهای دینی مدرنیته متأخر به معنای بازگشت به دینداری سنتی هم نیست؛ دین میتواند با مدرنیته هم زیستی داشته باشد، مشروط بر آن که تن به گفتگو و باز اندیشی بسپارد.
خلاصه ماشینی:
"صاحب طرائق الحقایق نام همروزگاران این شیخ معروفیه را فهرست کرده است که برای اطلاعات بیشتر خوانندگان در اینجا به این اسامی اشاره میشود: معینالدین ابونصر احمد بن ابوحسین بن محمد بن جریر بن عبدالله بن لیث بن جریر بن عبدالله بجلی صحابی و معروف به ژنده پیل (د 536 ق)، صدرالدین اسماعیل بن ابی سعید صوفی بغداد (د 541 ق)، ابوالقاسم طاهر بن سعید بن ابی سعید بن ابوالخیر مهنی شیخ رباط بسطامی بغداد (د 542 ق)، ابوعلی حسین بن احمد عطار همدانی (د 560 ق)، ابوالعباس احمد بن محمد عریف صنهاجی اندلسی (د 536 ق)، ابوالبرکات اسماعیل بن شیخ ابی سعد احمد بن محمد نیشابوری بغدادی (د 541 ق)، ابوربیع کفیف مالقی از مریدان ابوالعباس بن عریف، به گفتة صاحب نفحات الانس، عدی بن مسافر بن اسماعیل بن موسی بن مروان بن حسن بن مروان هکاری (د 557 ق)، ابوالوقت احمد بن علی خواندمیر، تاریخ حبیب السیر فی اخبار افراد بشر، به کوشش جلال الدینهمایی، تهران، خیام، 1333ش، ج4، ص181.
دوم، با توجه به مطلبی که از حاج بغدادی دربارة ابوحامد نقل شد به نظر میرسد این همنشینی مربوط به پس از انقلاب روحی ابوحامد و رها کردن نظامیة بغداد است که با همین هدف برادرش احمد را در سال 488 ق برای تدریس در نظامیه به بغداد فرامیخواند و این حضور احمد در بغداد سه ماه بیشتر بهطول نمیانجامد و این درحالی استکه احمدغزالی پس از مدتها شاگردی ابوبکر نساج با درگذشت او بهسال 487 ق جانشین او شده و به مقام ارشاد نایل گشته بود."