چکیده:
مطالعات فرهنگی به مثابه رشته ای آکادمیک حاصل برخورد گفتمانهای متعـدد اسـت و گفتمانهای غالب اجتماعی عصر جدید نیز در شکل بندی مطالعات فرهنگی اثرگـذار بـودهانـد. در دیالکتیک میان امور جزیی و خاص فرهنگی و مقوله هـای کلـی چـون قـوم، ملـت ، سـرزمین ، و در تقابل و گسست از سنت اثباتگرایی علمی ، تحویل گرایی اجتماعی یا عینی گرایی و سو گرفتن بـه مطالعة سوبژکتیو یا ذهنی فرهنگ ، مطالعـات فرهنگـی چـون پـروژهای انتقـادی قـد علـم مـی کنـد. پروژهای که نه روششناسی تحقیقی خاص و واضح دارد و نه موضوع سازمانیافته و مشخصی . این مقاله با بازخوانی سنت نظریة انتقادی به ظهور مطالعات فرهنگی بریتانیایی ، مکتب بیرمنگام و دیگر مراجع مورد غفلت واقع شـده دسـت یافتـه و در صـدد اسـت تـا یکـی از اساسـی تـرین محورهـای پروبلماتیک آن، فرهنگ عامه پسند را تبیین نماید.
خلاصه ماشینی:
"در دیالکتیک میان امور جزیی و خاص فرهنگی و مقوله هـای کلـی چـون قـوم، ملـت ، سـرزمین ، و در تقابل و گسست از سنت اثباتگرایی علمی ، تحویل گرایی اجتماعی یا عینی گرایی و سو گرفتن بـه مطالعة سوبژکتیو یا ذهنی فرهنگ ، مطالعـات فرهنگـی چـون پـروژهای انتقـادی قـد علـم مـی کنـد.
مـشاهدات وی دربـارة داستان های عامه پـسند در نـسبت بـا مفهـوم ایـدئولوژی حـاکم ، تجزیـه و تحلیـل وی از غیبت طبقة کارگری در داستان های قرن نوزدهم (بیش از آنچـه کـه از طریـق بازنمـائی عوام الناس معرفی می شد)، پیش گویی او در رمان ١٩٨٤ و دیدگاهش نسبت به فرهنـگ تـوده /مخاطـب تـوده از طریـق قـدرت و نفـوذ پیوسـته افزآینـدة رسـانه هـای جمعـی ، و رمانتیسیم هوگارت گونة وی در بازسـازی اجتمـاع طبقـة کـارگری و زنـدگی در کنـار خانواده ، همه و همه او را شایستة این کرده که مرجعی بـرای مطالعـات فرهنگـی باشـد.
بنـا بـه رویکردهـای نشانه شناسانه و ساختارگرایانه به ارتباطات ، عمل تفسیر یک پیام هرگز امری مسلم ، قطعی و بدیهی نیست ، مخاطب با مهارت های تفسیری بیشتری همراه می گردد و از این رو اسـت که توانائی مقاومت در برابر یک نوع تفـسیر و رمزگـشایی از فرهنـگ موضوعیـست کـه بویژه در مطالعة فرهنگ عامه بدان توجه می شـود.
از آنجـا کـه تـداوم بخـش عمـدة فرهنـگ عامه پسند جهت تولید و توزیع به منابع سرمایه داری /کاپیتالیسم صنعتی بستگی دارد، یک انتخاب ، محصولات عامه پسندیست که علائـق و منـافع سـرمایه داری را شـکل مـی دهنـد (حتی اگر این منافع صرفا تجاری و کسب سود بیـشینه باشـد) و انتخـاب دیگـر، آندسـته علائق و منافع فرهنگی و سیاسی مصرف کنندگان است ."