چکیده:
در ایران اسلامی، امامزادگان بسیاری مدفون هستند و از جمله مباحث مطرح در این زمینه، صحت انتساب آنان به امامان( میباشد. در این مورد، کاوشهایی نیز صورت گرفته است. این نوشتار با روش توصیفی ـ تحلیلی، درصدد راستیآزمایی یک امامزاده منسوب به امام حسن عسکری( در ایران است.این جستار با بررسی وکاوش درمتون کهن انسابنگاری و فضایل نگاری ائمه(، اثبات میکندکه امام حسن عسکری( فرزندی به جز امام مهدی( نداشته است.زمانه شناسی روزگار حیات آن حضرت نیز اثبات میکند که امام( ازسامرا خارج نشده است.در پایان این نوشتار نظر کسانیکه بر این باورند، امام حسن عسکری( به ایران مسافرتی داشته و امامزادهای را به ایشان منتسب می کنند؛ رد خواهد شد
In Islamic Iran، many of Imams’ offspring are buried and among the issues raised in this area is the authenticity of their attribution to Imams. In this area، explorations have been done. This paper tries to verify the attribution of an offspring to Imam Hasan Askari with a descriptive-analytic method. This paper proves that Imam Hasan Askari had no descendant but Imam Mahdi by reviewing literature and exploring ancient texts of Imams’ ancestor-graphy and virtue-graphy. Also، studying Imam Askari’s period of life proves Imam has never left Sᾱmarrᾱ. At the end of this article، we reject the view of those who believe Imam Hasan Askari has traveled to Iran and attribute an offspring to him.
خلاصه ماشینی:
"د: تناقض گویی نویسنده، بعد از بیان دلایل نقلی در فصل چهارم کتاب، در فصل پنجم با عنوان «چگونگی آمدن امام حسن عسکری( به چهل حصاران و بیدگل» به زعم خود دلیل عقلی طرح کرده و مینویسد: این امر برای ما مسلمانان و شیعیان ثابت، قطعی و یقینی است که حجت خدا عینالله الناظره است و از حالات و کارهای رعیت مطلع است، و دنیا در نزد امام، مانند درهم در دست یکی از ماها است؛ چنانکه دراخبار بسیاری که اکثر آنها در جلد هفتم بحار آمده است… وی در ادامه احادیثی را در این موضوع نقل کرده و برای اثبات اینکه امام معصوم با قدرتی که بر تکوین دارد، میتواند همه جا حضور یابد، نمونههایی از طیالارض ائمه( را ذکر میکند که فقط یکی از آنها به امام حسن عسکری(، مبنی بر طی الارض حضرت به جرجان مربوط است.
علاوه بر نقدهای وارد بر این دو کتاب، بر فرض اینکه در آن دو کتاب این سفر ذکرشده باشد، بهدلیل اینکه نگارش این دو بعد از قرن یازدهم هجری و جزء منابع مطالعاتی محسوب میشود و در کتابهای متقدم، مانند تاریخ قم که فصلی را به ورود علویان اختصاص داده (اشعری قمی، 1385: 536 ـ 675)؛ به عبور امام حسن عسکری( از منطقه آران و بیدگل که در آن زمان از توابع قم بوده؛ اشارهای صورت نگرفته است (هاشمیتبار بیدگلی، 1390: 28)؛ این مطلب قابل اعتنا نمیباشد و علاوه بر این، علمای انساب که وفات فاطمه دختر حضرت را نقل کرده (ر."