چکیده:
در فاصله قرن های ٩ تا ١٢ میلادی ، فلسفه اسلامی به اوج رسید و در مناطق مختلفـی از جهان اسلام گسترش یافت . در این دوره ، زبان عربی به عنوان زبانی رسمی در میان یهودیان رایج شد و بسیاری از اندیشمندان یهودی به رغم تسلطشان بـر زبـان عبـری، آثار خود را به عربی تالیف میکردند. تا پیش از این دوره ، که همان قرون وسطاست ، در دین یهود فیلسوف برجسته و نیز آثار فلسفی مدونی، جـز فیلـون و مکتوبـات او، وجـود نداشت . اما از قرن سوم هجری، یهودیان بـه تـدریج بـا فلسـفه اسـلامی آشـنا شـدند و بسیاری از مسایل مسلمانان ، دغدغه های یهودیان نیز به شمار آمد. با مطالعه بسیاری از آثار فلاسفه یهودی به وجود چنین اخذ و اقتباس هایی پی میبریم . البته نباید فرامـوش کرد که آثار مسلمانان نیز با هم متفاوت است ؛ و هر فیلسوف یهودی از فـرد یـا مکتبـی خاص متاثر شده است . نویسنده در این مقاله ، ضمن اشاره به ظهـور فلسـفه یهـودی در قرون وسطا میکوشد بافت اسلامی موجود در فلسفه یهودی را تبیین کند.
خلاصه ماشینی:
مشخصات کتاب شناختی آن چنین است : Stroumsa, Sarah (2009), "The Muslim Context", in: The Cambridge History Of Jewish Philosophy: From Antiquity Through The Seventeenth Century, Steven Nadler & T.
مطلب دیگری که تلویحا در سخنان ابن طیبون وجـود دارد ایـن اسـت کـه بـه جـز پاره هایی از مطالب حکمی فلسفی موجود در میشنا و تلمـود و نوشـته هـای یهـودی در باب علوم تجربی و فلسفه ، این نوشته ها نه تنها در بستر فرهنگ اسلامی شکل گرفتند و دگرگون شدند، بلکه اساسا در آن بستر پدید آمدند.
بنابراین ، دیدگاه های این سه نویسنده ـ یهودا بن طیبون ، ابن میمون و جاحظ ـ که هـر یک از چشم انداز خود سخن می گوید، ما را به نتیجه گیری واحدی می رسـاند و آن ایـن است : «هیچ اثر فلسفی یهودی تا پیش از ظهور اسلام وجود نداشت و بنابراین ، فرهنـگ اسلامی نه تنها بستری را فراهم میکند که فلسفه یهودی باید در آن بستر خوانده شـود، بلکه پس زمینه ای را برای نخستین ظهور آن به عنوان فلسفه نیز به دست می دهد».
ثمره این دوره مسیحی بودن ، نخستین اثر تفسیری او به عربی است که از اثـر مشابهی از سریانی اخذ و ترجمه شد )٢٠٠٢ ,See Stroumasa) و نخستین اثر جدلی موجود در یهودیـت (کـه بیشـتر آن علیـه مسـیحیت اسـت ) ,١٩٩٦ ,See Lasker and Stroumsa (Introduction) و نخستین جامع الاهیاتی یهودی موسوم به عشرون مقالات در زمـرة آثـار او هستند (١٩٨٩ ,See Stroumsa).
A History of Jewish Philosophy in the Middle Ages, Paris: Cambridge University Press.