چکیده:
فقه اسلامی به دلیل دارا بودن ویژگی انعطاف پذیری، این قابلیت را در اختیار فقها و مجتهدان قرار داده که در مواجهه با مسائلی که درصدر اسلام وجود نداشته و مطرح نبوده، احکام و قوانین مورد نیاز را از منابع فقه به دست آورند. قوانین مربوط به عابر و سواره در فقه اسلامی، بیشتر در خصوص دیات مورد توجه قرار گرفته است. البته در نصوص فقهی، واژه های قائد و سائق به کار رفته و مسئولیت های آن ها بررسی شده است. در این نوشتار، بخشی از مصادیق مسائل راهنمایی و رانندگی در فقه، مسئولیت عابران پیاده در بروز تصادفات، مسئولیت شخص ثالث در بروز حادثه بررسی شده و در نهایت استفتائات از مراجع عظام در خصوص مسائل راهنمایی و رانندگی بیان شده است ؛ اگر چه، وسایل نقلیه موتوری در زمان صدور احادیث اهل بیت (ع)و فتاوی مجتهدان گذشته وجود نداشته، اما مطالبی که در خصوص عابر پیاده و سواره از آن زمان به دست ما رسیده، امروز نیز می تواند مصداق داشته باشد و مبنای قانون گذاری و صدور فتوا قرار گیرد.
Due to having flexibility ، Islamic commandments has provided religious commanders and clerics with the capability to extract the required laws and regulationsfrom religious commandments ، resources ، whenever they face any problems which didn’t exist during the era of he holy prophet of Islam. The regulations dealing with pedestrians and motorists have mostly concentrated on atonments. Of course some words such as leader and drive are used in religious commandments ، texts ، and their responsibilities have been looked in to . The present article has surveyed some instances of traffic issues in religious commandments such as pedestrians reponsibilities in occurence of car accidents ، and third party reponsibility in car accidents . Finally ، supreme clerics have been formally asked abaut traffic issues ، even though there weren’t any vehicles during . The era of the holy prophet and during the time Imams issued decrees . However ، some texts about pedestrians and riders that had been developed those days ، and can be true today ، to be used as the basis for legislation and issuing religious decrees .