چکیده:
ازجمله روش¬های تربیتی قرآن کریم و نهج البلاغه ، عبرت آموزی است. این شیوه مبتنی بر درس گرفتن از حوادث و دگرگونی های زندگی، تحولات تاریخی، حیات و مرگ افراد و سرنوشت قدرتمندان و بیداد گران و همانند اینهاست. عبرت حالتی است که در اثر برخورد با امور ظاهری و مشهود برای انسان پدید می آید و به معرفتی باطنی و نامشهود منتهی می شود. حب نفس، قانون مندی و ظابطه مندی فعالیت های بشری، حاسبگری، اندیشه ورزی و تاثیر پذیری انسان، مبانی این روش را تشکیل می دهد؛ یعنی در اثر تعامل این ویژگی ها با یکدیگر، حالت عبرت است. دستیبابی به بینش، بهره مندی از تجارب دیگران، بازداری از لغزش و گناه، شناخت عمیق تر توحید و معاد و در نهایت استفاده بهینه از باقیمانده عمر از پیامدهای تربیتی عبرت است .در این نوشتار، مفهوم شناسی عبرت، پیامدهای تربیتی عبرت، امور عبرت آموز و حوزه کاربرد این روش بررسی می¬شود.
Chief among the educative methods of “ Holy Quran” and “Nahj-ul-Balagha” is taking lessons. The method relies on taking lessons from life accidents and changes، historical developments، individuals’ life and death; destiny of vigorous and oppressive people and things of this sort. Taking lessons is a state of mind which emerges due to facing apparent and visible affairs، which leads to having access to inner and invisible cognition. Self-esteem، lawfulness and criterion-orientation of human beings’ activities، being prudent، human beings’ thoughtfulness and impressionability form the principles and tenets of the method. In other words، due to interaction among the above-mentioned characteristics، taking lesson is formed. Having access to conception، benefiting from others’ experience، avoiding error and sin، deeper cognition of oneness and resurrection day and finally optimized utilization of the rest of life is among the educative consequences of lesson taking. The present piece of writing reviews lesson taking morphology، educative consequences of lesson taking، lesson taking related issues، and the realm of application of the method، as well.