چکیده:
نفس اماره به عنوان وسوسه گر درونی با تسویل و شیطان به عنوان وسوسه گر بیرونی با تزیین اعمال زشت می توانند سبب شقاوت انسان گردند و ضمن اینکه با یکدیگر متفاوتند، هر دو در گمراه کردن انسان نقش دارند. البته خداوند نیز در برابر آن ها دو حجت و راهنما برای انسان قرار داده، یکی حجت باطن که عقل و فطرت است در مقابل نفس اماره و دیگری انبیاء، ائمه، اولیاء و علما در بیرون که در برابر شیطان بوده و موجب شکوفایی عقل می شوند و انسان را به سرچشمه سعادت می رسانند. هر انسانی یک شیطان دارد که به عنوان دشمن خارجی انسان قسم خورده تا او را گمراه کند و یکی از اقدامات مهم او در این راستا تزیین اعمال زشت برای انسان است، چرا که انسان طالب زیبایی هاست و تا وقتی که در عملی زیبایی و لذتی نبیند سراغ آن نمی رود؛ از جمله مهمترین راه های نفوذ شیطان یکی تصرف در قوه خیال و دیگری همراه کردن نفس انسان با خود است، که اگر این چنین شد، عقل منزوی گشته و فرد تا جایی که خود شیطانی در میان مردم شود، پیش خواهد رفت؛ با این همه باید گفت اگر انسان عقل خود را رشد کافی دهد می تواند شیطان و کلیه نقشه های او را خنثی سازد، چرا که کید و تزویر شیطان همیشه ضعیف بوده و هست، بنابراین رابطه شیطان بیرونی و نفس اماره در درون به صورت طولی خواهد بود، بدین معنا که شیطان از طریق نیرویی درونی وارد می شود. نفس به عنوان دشمن داخلی انسان همواره علاقه به مشتهیات و دلبستگی به دنیا دارد و برای رسیدن به این هدف خود همواره معاند عقل بوده و می کوشد تا حرف خود را به کرسی بنشاند؛ به این منظور نفس نیز همانند شیطان در پی آنست تا زشتی ها را زیبا جلوه،و لذت های کاذب را واقعی بنمایاند تا انسان را به ارتکاب آن ها ترغیب کند؛ در این میان نزاعی میان عقل و نفس در می گیرد که همان جهاد اکبر است و عقلی در این نبرد پیروز خواهد شد که دستورات قرآن را محور کارهای خود قرار داده، تزکیه نفس کرده و از این طرق خود را تقویت نماید.
The carnal soul as an inner tempter by insinuation and Satan as an outer tempter by means of embellishment of ugly deeds can to be cause of human wretchedness and، if are different from each other، but both have a role in human misguiding. Of course، the God has set two proof and guidance against those for human beings: first، inner guidance that are reason and innate nature against to carnal soul، and other، prophets، the Fourteen Innocents and Scholars in outer that are versus Satan and causing to prosperity of reason and delivering human being to origin of bliss. Every human has a Satan as the external enemy of human had sworn to deceive him، and one of the most important his acts in this regard is that he embellish the ugly acts for humans، because human being is aspirant to the beauty and until he had not saw beauty and pleasure in an act، does not look for it، including the most important ways of the Devil's influence، is possession in imagination and other، subjugating the human self، that if this was so، reason is isolated and the individual will go ahead to becoming-Satan itself in the midst of the people. But، if human intellect، adequately، to grow himself can to counteract all of Satanic plans، because، Satan’s ruse and imposture is weak; therefore، relationship between the outer Satan and inner carnal soul is horizontal. The human ego as the internal enemy has always been interested in attachment to the world، and for to achieve its goal، always had been placed against wisdom and strives to prove its words. Therefore، ego alike Satan looking for embellishing the ugliness، and false pleasures، the real، in order to promote human beings to commission. Among this، strife between reason and ego will arise that is the Great Struggle (Jihad Akbar) and reason shall be won if Quran Commands to be central of its deeds، to purified his soul and to strengthen itself.