چکیده:
با وجود پژوهشهایی که نسبت امنیت و آزادی را بررسی کردهاند، هنوز ارتباط این دو، بهویژه در چارچوب دین، بهخوبی تبیین نشده است. علامه طباطبایی( از آنگونه اندیشمندانی است که در آثار خود، ازجمله کتاب المیزان، به دو مقولة امنیت سیاسی و آزادی اشاره کرده است. پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که علامه طباطبایی( چه نسبتی را میان امنیت سیاسی و آزادی ترسیم میکند. در پاسخ به این پرسش، بیان میگردد که علامه طباطبایی( قایل به برقراری نسبتی تعاملی میان امنیت سیاسی متعالی و آزادی متعالی در اجتماع تعاونی است، بهگونهای که شهروندان آن اجتماع، افزونبر برخورداری از امنیت سیاسی، آزادی نیز دارند. برای اثبات این مدعا، با روش تحلیل محتوا، آثار علامه طباطبایی(، بهویژه کتاب تفسیری المیزان، فهم و تجزیهوتحلیل شده است. در این مقاله، کوشیدیم تا نشان دهیم در اندیشة علامه طباطبایی برقراری نسبت تعاملی میان امنیت سیاسی و آزادی در پرتو قوانین دینی اجتماع تعاونیای را پدید خواهد آورد که در آن، انسان به کمال مطلوب خود خواهد رسید. یکیاز مهمترین یافتههای این تحقیق این است که کمال انسانی و تحقق جامعهای مطلوب در گرو تنظیم رابطة امنیت سیاسی و آزادی، بهویژه در چارچوب دین، است.
خلاصه ماشینی:
"(طباطبایی 1374، ج6: 505-506) به عبارت دیگر، اگرچه علامه مخالف سلب آزادیهای شهروندان و معتقد به مصونیت آزادی آنان، بهخصوص آزادیهای سیاسی، از تهدید و تعرض دیگران- اعم از حکومت یا انسانهای همنوع- میباشد، با این وجود، موافق آزادی مطلق یا غیرمقید به دین وحیانی آنان نیز نمیباشد، زیرا وجود و استمرار چنین آزادیای نه تنها تهدیدکنندة بسیاری از موضوعات امنیت سیاسی در یک جامعه میشود بلکه نابودکنندة نفس آزادی نیز خواهد بود و نتیجهای جز هرجومرج و، در نهایت، نابودی اجتماع تعاونی در پی نخواهد داشت.
(طباطبایی 1374، ج6: 505-506) به عبارت دیگر، عدم سلب اصل آزادی شهروندان، در عین رعایت موضوعات امنیت سیاسی در چارچوب قوانین عادلانه الهی، استخدام دوطرفه و سودرسانی متقابل و، در نهایت، تحقق امنیتی متعالی را در اجتماع تعاونی در پی خواهد داشت.
(طباطبایی 1374، ج6: 505-506) اجمال مطالب فوق را میتوان در شکل زیر به خوبی مشاهده نمود: تحقق امنیت سیاسی متعالی و آزادی متعالی در اجتماع تعاونی ( استخدام دوطرفه (عدالت) ( تعامل امنیت سیاسی و آزادی در چهارچوب قوانین وحیانی نتیجهگیری در این پژوهش، پس از بررسی نسبت امنیت سیاسی و آزادی در اندیشة علامهطباطبایی، در چارچوب نظریة اعتبار سازی، معلوم شد که آن دو مقوله دارای رابطهای تعاملی با یکدیگر میباشند و تنها در صورت تحقق چنین رابطهای است که سودرسانی و استخدام دوطرفة عادلانه بهوجود میآید و استمرار پیدا میکند و در چنین وضعیتی، با حاکمیت امنیتی متعالی در جامعه، بقای اجتماع تعاونی تضمین میشود و انسان میتواند در آن جامعة امن به کمال مطلوب خود برسد."