چکیده:
مبحث وجود منبسط از فروع و لوازم پذیرش دیدگاه وحدت شخصی وجود، و نیز قاعده فلسفی «الواحد» است. سیدحیدر آملی، مسئله پیدایش کثیر از واحد را بر اساس وجود منبسط تبیین می کند. از نظر ایشان، اولین صادر وجود عام و منبسط است که جامع تمام مراتب عوالم امکانی است و به نحو جمعی بر همه مراتب امکانی احاطه دارد. ملاصدرا نیز ضمن ترسیم مراحل سه گانه وجود، صادر اول را وجود منبسط می داند که در سایه آن تکثر واقعی ممکن ها را تبیین می کند، و زمینه برخورداری ممکن ها از تحقق خارجی را فراهم می سازد. ایشان بر مبنای اصالت وجود و تشکیکی بودن وجود، و نیز با به کار گرفتن ایده اضافه اشراقی، حقیقت معلول را جلوه و شانی از شئون علت دانسته که به مثابه وجود منبسط در کل عالم سریان یافته است. ایشان بر اساس ایده وجود منبسط، مسئله رابطه کثرت ها با واحد را نیز تبیین می کند. تفاوت عمده این دو اندیشمند در این است که صدرالمتالهین به جهت برخورداری از مبانی فلسفی اصالت وجود و ذو مراتب بودن وجود، نوعی سریان سلسله مراتبی را برای وجود منبسط قائل شده است، اما این امر در نگرش سیدحیدر آملی، به جهت فقدان مبنای تشکیک وجود دیده نمی شود.
One of the consequences of accepting personal unity of existence as well as the philosophical rule of “al-wahid” is Wujud-e Munbasit (the extended existence). Sayyid Haydar Amuli explains origination of multiplicity from the One on the basis of Wujud-e Munbasit. According to him the first emanation from Being is universal and extendedand contains all degrees of contingent world. By depicting of three degrees of existence، Mulla Sadra says that the first emanation is the extended existence and، in its light، he explains the real multiplicity of contingent things and the way in which they may be externally realized. Based on the principality of existence and its gradation and employing the idea of Illuminationistic relation، he considers the essence of effect as a manifestation of the cause. On the basis of the idea of the extended existence، he explains relation between multiplicity and the One as well.
The main difference between the two lies in the fact that Mulla Sadra، by employing of philosophical foundations such as principality of existence and its gradation، has considered some sort of hierarchical penetration for the extended existence; this cannot be، however، seen in Sayyid Haydar Amuli’s ideas، since he does not found his points on gradation of existence.