چکیده:
هنگام بررسی اندیشه حکما و فلاسفه اسلامی برخی اندیشمندان علم سیاست در صدد استخراج اندیشه سیاسی منسجمی از میان اندیشههای سیاسی فلاسفه یونان باستان همچون افلاطون و ارسطو درگذشته و یا برگرفته از مکاتب مدرن فکری در فلسفه سیاسی معاصر به صورت منفعلانه میباشند و براین اساس داوری نموده و معتقدند اندیشه سیاسی و علم سیاست در دوران این فیلسوفان تقلیدی یا ترویجی بوده است و معتقدند اندیشه سیاسی در فلسفه ملاصدرا افول کرده و ملاصدرا هیچ اندیشه مستقل تاثیرگذار سیاسی نداشته است.در این مقاله سعی میکنیم نشان دهیم که ساختار نوین حکمت متعالیه مبنای نوی است و باید فلسفههای مضاف مانند فلسفه سیاسی و فلسفه علم بر مبنای آن تولیدگردد. در این مقاله قاعده ابتکاری «کثرت در عین وحدت» ملاصدرا در جامعهشناسی سیاسی به نحو کاربردی تبیین و تحلیل شده است. همچنین کاربرد این نظریه در قالب پلورالیسم رسانهای به عنوان نمونه کاربردی مورد تحلیل قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"(Melucci, 1989: 208-165) اغلب جنبشهای زیستمحیطی و نهضت سبزها گرایشهای ماتریالیستی دارند؛ اما از دیدگاه حکمت متعالیه ملاصدرا در تمامی عناصر کثیر جهان نوعی از وحدت احدی و نور الهی نهفته است و به این دلیل است که نباید با طبیعت برخوردی تسخیری و سیطرهآمیز داشت، بلکه باید انسان خود را منطبق با طبیعت نموده و با انس گرفتن از طبیعت از آن بهرهمند شود تا در نهایت به تکامل و تعالی معنوی و گذار از طبیعت و سیر به ملکوت طبیعت داشته باشد و اگر این همسنخی بین موجودات و طبیعت نبود هیچگاه در قرآن و احادیث سیر آفاقی و سیر انفسی در کنار هم مطرح نمیشد.
اگرچه کشورهای فرانسه، آلمان و آمریکا مدعی وجود چنین کثرتگرایی کلاسیکی هستند، اما در عمل، پلورالیسم در حالت ایدهآل آن در هیچ یک از کشورهای جهان تحقق عینی نداشته است؛ از جمله دلایل این ادعا به عدم انتشار تحقیقات در زمینه هولوکاست و حادثه یازده سپتامبر در رسانهها، تبعیض در زمینه حقوق بشر از سوی شورای امنیت نسبت به فلسطین اشغالی، عدم اظهارنظر رسانهها در مورد کلاهکهای هستهای رژیم صهیونیستی، جهتدهی و سانسور خبرهای انقلاب کشورهایی مانند مصر و بحرین از سوی شبکههایی چون سی ان ان و فاکس نیوز و سایر رسانههای مکتوب امریکا، عدم چاپ مقالات علمی بر اساس معرفتشناسی اسلامی در مجلات ISI و تحریم علمی اندیشه اسلامی در این مجلات بینالمللی، عدم آزادی بیان زنان مسلمان در رسانههای فرانسه برای دفاع از حق خود نسبت به حضور محجوب خود در ادارهها و دانشگاهها، یوتوپیا و آرمانی نشان دادن آینده تمدن غرب با مدیریت جهانی امریکا و تأثیرگذاری عقیدتی و سیاسی بر مبنای صهیونیسم مسیحی توسط کمپانی سینمایی هالیوود بر کل افکار عمومی جهان و همچنین به یکپارچهسازی سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و سودای دهکده جهانی مک لوهان از طریق جهانیسازی میتوان اشاره نمود."