چکیده:
این مقاله بر آن است تا در حیطه تبلیغ اسلامی با تتب ع در مناب ع این حوزه به ی ک
دست هبندی جامع و منطقی دست یاب د. نگارندگان د ر تلاش بود هاند تا به تجزیه و تحلیل عناصر
تبلیغ ( مبلغ، پیام، مخاطب، ابزار تبلی غ) با توجه به دانش ارتباطات بپردازند و با نگرشی متفاوت
ارکان ارتباطی را از دید اسلامی و با توجه به م تون اسلام ی1 و ادبیات موضوعی موجود در
شرایط و ویژگ یهای هر یک مطمح نظر قرار دهن د. در انتها نیز تلاش بر آن بوده تا از ی کسو
چال شهای تبلیغ در دنیای امروز مورد واکاوی قرار گیرن د و در نهایت به رسان ههای نوین
ارتباطی به عنوان ابزارهای جدید تبلیغی در رابطه با علم ارتباطات و تبلیغ اشاره شود و با این
کار بتوان عصر رسان ههای جدید را با تبلیغ اسلامی پیوند زد.
خلاصه ماشینی:
برخي از تحليل گران اين رشته «ابـزار تبليـغ » و برخـي ديگـر «هدف » را نيز جزء عناصر تبليغ دانسته اند که در جاي خود قابل تأمل و بررسي اسـت » (١٣٧١: ٨٠) و يا قرائتي بر اين نظر است که «تبليغ يعني رساندن مطلبي به ديگـران کـه شامل هرگونه پيامي مي شود».
اما همان طور که از نام آن پيداست جدال در اينجا به صفت احسن متصف شده است فلـذا رعايت حق و حقيقت و احترام طرف مقابل از مسائل مهم در ايـن زمينـه اسـت ؛ چـرا کـه «مناظره نيز يکي از روش هاي تبليغي بوده است که در درجه نخست ، براي تحکـيم عقايـد شيعيان و دوستان ناظر بر مناظره کاربرد و کـارآيي داشـته و در درجـه دوم ، موجـب تغييـر عقيده و تسليم مناظره شونده مي شده است (واسـعي ، ١٣٨٦: ١١٤) و اگـر رعايـت حـق از سوي مبلغ صورت نپذيرد مخاطبان به طرف مقابل متمايل مي شوند و علاوه بر آن هيچ تأثير مثبتي در طرف مناظره هم به وجود نخواهد آمد.
اساس دعوت اسلام از طريق برهان و استدلال و موعظه و جدال احسن است و در اين راه هدف وسيله را توجيه نمي کند، اما اساس دعوت ديگران بـر مـسائلي چـون رشوه و باج دادن ، تغيير قانون و مـسئولين بـه نفـع خـود، تحقيـر و تهمـت و ارعـاب ، دروغ گويي و وعده هاي دروغ به مردم ، استفاده از زرق و بـرق هـا و لـذت هـاي دنيـوي (قرائتي ، ١٣٧٢: ٢٠-٢١) بنا نهاده شده است .