چکیده:
هدف از پژوهش حاضرء ارایه گزارشی از مطالعه اثربخشی درمان های
شناختی- رفتاری گروهی - فردی و فردی مبتنی بر آموزه های دینی در
کاهش نشانگان روانشناختی زندانیان است. در این پژوهش ۴۵ نفر از
زندانیان مرد زندان رجایی شهر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی
نظامدار انتخاب شدند» و سپس در سه گروه تصادفی با حجم مساوی (۱۵
نفر) قرار گرفتند. گروه اول در جلسات رواندرمانگری شناختی- رفتاری
فردی تواّم با جلسات درمان شناختی- رفتاری گروهی مبتنی بر آموزههای
دینی (گروه درمان همزمان)» گروه دوم فقط در جلسات درمان شناختی-
رفتاری فردی مبتنی بر آموزه های دینی (گروه درمان فردی) و گروه سوم
نیز در فهرست انتظار برای دریافت درمان فردی قرار گرفتند (گروه
کنترل). به منظور بررسی وضعیت روانشناختی آزمودنیهاء از آزمونهای
6۱-8 (قبل و پس از اعمال مداخلهها) و مصاحبة
تشخیصی توسط روانپزشکه» براساس ملاکهای 0514-1۷-78»
استفاده شد. تحلیل واریانس چندمتغیری انجامیافته بر اروی دادهها نشان
داد» اگرچه هر دو رویکرد درمان همزمان و درمان فردی بر بهبود وضعیت
سلامت روانشناختی و کاهش نشانگان روانشناختی زندانیان اثر دارند»
اما اثربخشی درمان همزمان بیشتر از درمان فردی است. از عواملی که
بسزایی در موفقیت درمان شناختی رفتاری مبتنی بر آموزههای دینی دارد؟
همسویی اصول حاکم بر دیدگاه شناختی- رفتاری بکک در رابطه با بهبود
و سلامت روان با آموزههای دینی است. بکک (۱۹۷۹) اعتقاد دارد درمان و
بهبودی زمانی اتفاق می افتد که بیمار به واقعیت نزدیککتر شود. این
مطلب اشاره به اثرها و اهدافی اصلاحی و درمانی ادعیه در دین اسلام
دارد؛ که به اهمیت نزدیکی به واقعیت از دیدگاه الهی و همسویی آن با
یافتههای شناخت درمانگران اذعان دارد. با توجه به شمول فراگیر دین
اسلام بر فرهنگک موجود در جامعه ایران» هرگونه مداخلات شناختی-
رفتاری که مبتنی بر فرهنگک دینی باشد اعم از گروهی و انفرادی می تواند
نقشی بی بدیل درکاهش نا سا زگاریهای روانی اجتماعی داشته باشد.
The Purpose of current article is to report a study on group,
and individual cognative-behavioural psychotherapy in
decreasing prisoners' psychological symptoms based on their
religious knowledge. By using systematic sampling technique
45 male prisoners in Rajaei Shahr Prison was selected
randomly and allocated into three groups : a) 15 participants
was allocated in individual cognitive-behavioral
psychotherapy alongside group cognitive-behavioral one
based on participants' religious knowledge(combined therapy
group); b) 15 participants took part in individual cognitivebehavioral
psychotherapy, based on participants' religious
knowledge (individual therapy group); and c)15 participant
was placed on the waiting list for obtaining individual
therapy(control group). By using GHQ and SCL-90 tests, as
well as a diagnostic interview done by a psychiatrist based on
DSM-IV-TR criteria in pre and post period of recruiting
interventions, participants' psychological status was
measured. The data was analyzed by using Multiple Analysis
of Variance. The findings indicated that although both of
combined therapy approach and individual therapy one had
immense influence on decreasing prisoners' psychological
symptoms, the amount of effectiveness of combined therapy
approach was higher than individual therapy was. One of the
factors that have a remarkable impact on a successful
cognitive therapy based on religious knowledge is the
similarity of principles related to health psychology in
cognitive-behavioural approach, and religious knowledge.
Beck believes that a fruitful therapy happens when a patient
approaches to realties. That point refers to aims, and
consequences of saying prayers in Islam. Since Islam has an
influential role in Iran culture, any kind of cognitivebehavioural
intervention based on religious coulter have a
considerable role in enhancing social-psycho adjustment for
Iranian population.