چکیده:
امام خمینی، احیاگر بزرگ قرآن در عصر حاضر، در مکتوبات و سخنرانی ها، اندیشه های قرآنی خود را در مورد منزلت و عظمت قرآن تبیین نموده است. ایشان در بیانات خویش که طی سال های متمادی در مناسبت های مختلف آمده است، جامعیت و فراگیر بودن، عظمت، انسان ساز بودن اعجاز در معارف و محتوی، گستردگی مخاطبین، رابطه قرآن و احادیث و ادعیه، مهجوریت قرآن و برخی دیگر از ویژگی های آن را که برگرفته از کلام وحی و احادیث معصومین(ع) می باشد مورد اشاره قرار داده اند. امام اعتقاد دارد که قرآن دارای مراتب معنایی است به گونه ای که بخشی از معارف ژرف آن تنها برای اهل بیت(ع) قابل دستیابی است.
خلاصه ماشینی:
در این راستا، در مقالۀ حاضر تلاش شده اسـت کـه برخـی از دیدگاه های قرآن پژوهی امام خمینی کـه در سـالیان متمـادی در نوشـته هـا و گفتارهـای ایشـان بـه یادگار مانده است مورد اشاره واقع شود.
ب )«ما فرطنا فی الکتاب من شی» (انعام : ٣٨) در تفسیر شریف التبیان فی تفسیر القرآن آمده اسـت : «ما فرطنا فی الکتاب من شیء» أی لم ندع الاحتجاج بما یوضح الحق و یدعو الی الطاعۀ و المعرفـۀ و یزجر عن الجهل و المعصیۀ، و تصریف الأمثال و ذکر أحوال الملائکۀ و بنی آدم و سائر الخلق من أصناف الحیوان » (شیخ طوسی بیتـا ج ٤: ١٢٧) که اشـاره دارد بـه اینکـه خداونـد همـۀ دلایـل روشـنگر 5 حقیقت و دعوت کنندة به اطاعت خالق سبحان و معرفت وی و نیز بازدارندة از نادانی و گناه را در قرآن کریم بیان فرمود او در این راه مثال ها آورده و فرشتگان و آدمی و انواع حیوانـات را معرفـی کرده است .
٨. اعجاز در معارف و محتوا امام خمینی به معجزه در محتوای قرآن اشاره دارند و بیان می دارند: این کتاب عزیز در محیطی و عصری نـازل شـد کـه تاریـک تـرین محـیط و عقب افتاده ترین مردم در آن زندگی میکردند و به دست کسی و قلب الهی کسی نازل شد که زندگی خود را در آن محیط ادامه میداد و در آن حقایق و معارفی است که در جهان آن روز ̊ چه رسد به محیط نـزول آن ̊ سـابقه نداشت و بالاترین و بزرگ ترین معجزة آن همـین اسـت .