چکیده:
یکی ازقوانین مهم و اساسی در فقه وحقوق اسلامی، قاعده ی ضمان عاقله است. که بر اساس آن مسوولیت پرداخت دیه قتل و جرح خطایی و آن چه بمنزله خطاء دانسته شده مثل جنایات کودکان و دیوانه به عهده ی عاقله جانی است نه خود جانی، مقابل آن، اصل حقوقی «شخصی بودن جرایم» است که مستند به ادله عقلی ونقلی می باشد ومعادل«قاعده وزر» در فقه است که مطابق آن«هر انسانی شخصا مسوول فعل و رفتار حقوقی خوداست و هیچ کس مسوول تحمل کیفرترتب بر آن نیست».
چون قاعده ی ضمان عاقله با این اصل مستند در تعارض می باشد لذا همواره مورد بحث و توجه فقهاء و حقوقدانان بوده است.
مقاله حاضر نیز پژوهشی است در این راستا که در آن تلاش گردیده تا ضمن تبیین معنای عاقله و توسعه در مصادیق آن نسبت به تعاریف متعارف، به طرح و تبیین فلسفه تشریع و شرایط ضمان عاقله پرداخته و به این نتیجه رسیده که حکم ضمان برای عاقله، حکومتی بوده که به دلیل شرایط خاص اجتماعی و به فلسفه حمایت از ارکان ترکیبی جامعه از طرف رسول خدا(ص) تشریع گردیده است و بقاء آن درطول زمان تابع همان شرایط و فلسفه است.
One of the fundamental and indisputable laws in the Islamic jurisprudence and law is the doctrine of Aqeleh guarantee (paternal relatives of a murderer) which according to that the liability of blood money of mistaken homicide and wound، and whatever is supposed as mistake crimes، like children or mad crimes، is on charge of the Aqeleh of criminal، not the doer himself. In contrast to that is the legal doctrine of "being crimes in person"، which is based on rational and narrative proofs، and is equivalent "Vezr" (burden)، in jurisprudence، which according to that "everyone is responsible for his(or her) legal act or behavior، and، nobody else is responsible for penalty which based on that act or behavior.
As، Aqeleh guarantee is in contrast to this reasoned out doctrine، so، it was، continuously، in attention of jurists. This article، while endeavored to explain the meaning of Aqeleh، and developed its inclusions in compare to its ordinary definitions، has defined the divine law philosophy and conditions of the Aqeleh guarantee. The research concluded that Aqeleh is a governmental judgment which in an especial social condition and in the aim of support synthetic basis of the society was legitimized or divined law by the holy prophet(s)،and its survival، during all the times، is depended on those philosophy and conditions.