چکیده:
جرم فرزندکشی ، یکی از جرایمی است که گاه در مواردی نه چندان معمول، والدین
به آن مرتکب می گردند. در خصوص مجازات ا ین جرم ، دانشیان فقه ، بر قصا ص
نشدن پدر مرتکب جرم فرزند کش ی اتفاق دارند . این که آیا مادر مرتک ب جرم
فرزندکشی نیز از مجازات قصاص معاف اس ت و یا این که تفاوت جنسیت پدر و
مادر، در مجازا ت جرم فرزند کشی نقش آفرین می باشد و در نتیج ه باید مادر را به
قصاص ، پادافرا ه داد، پرس ش اصلی پژوهش ارایه شده در ای ن مقاله را سامان می دهد
که موضوع و متغیرهای پژوهش مورد سخن را نیز با خود همراه دارد. نوشتار حاضر
در پژوهشی کتابخانه ای که به روش توصیفی مستند می باشد، با روی آوردن به
نوشته های فقهی مکاتب فقهی شیعه ، براین می کوشد تا عمده ترین دیدگاه ها را در
نزد دانشیان فقه شیعه رصد نماید؛ دیدگاه منسوب به مشهور که به استناد پاره ای از
آیات و روایات ، به اجرای قصاص بر مادر مرتک ب جرم فرزندکشی گراییده اند ، و
دیدگاه دسته ای دیگر از دانشیان فقه شیعه که باور خویش را بر یکسانی پدر و مادر
در مجازا ت جرم فرزندکشی استوار ساخته اند و با استناد به پاره ای از آیات و روایات و
مطابق برخی از اصو ل و قواعد فقهی ، مادر مرتک ب جرم فرزندکشی ر ا از مجازات
قصاص معاف می دانند. مقاله سپس ، در سنج ش این دودیدگاه ، با نقد ادل ه و مبان ی
دیدگاه منسوب به مشهور، پذیرفتنی بودن دیدگاه یکسانی پدر و مادر را در مجازا ت
جرم فرزندکشی نمایان می سازد.
Filicide is one of crimes that parents sometimes commit. The jurists
relying on some traditions reached agreeing in opinion to the lack of
punishment of the father who committed filicide. But the forgiveness of
mother that committed the crime of filicide and difference in the sexuality of
parents playing role in punishment and as a result the mother must be
punished or not are the main parts of research which presented in this article
that provide the topic and variation of this research. The present article in a
library research based on the descriptive method according to the Shiite
schools of jurisprudential tries to examine the predominant views of the
scholars of the Shiite jurisprudence. The view relies on some verses and
traditions which is related to the punishment of the mother who committed
filicide; and view of another group of the scholars of the Shiite jurisprudence
is to equalize the parents right for punishment of the filicide relying on
some verses and tradition according to some principles and jurisprudential
rules which forgive the punishment of the mother who committed filicide.
Then this article criticizes proofs and fundamentals of the views related
to the acceptability of the equality of the parents for punishment of the
filicide.